Skrevet av Emne: Skal vi bygge racerbil dere?  (Lest 12865 ganger)

Utlogget Jon-Even Johansen

• Comitato
  • Fredrikstad
    • E-post
Skal vi bygge racerbil dere?
« på: 21. ſeptember 2015, 15:39:25 »
Som et ledd i "prosjekt rekrutering" har det blitt diskutert litt i kulissene og en god idé (tror vi) har kommet på banen.

Hva om vi bygger en Corsa demobil?

Tanken er at vi kan bygge en enkel og grei klasse 4 bil som potensielle deltagere kan få prøve for å kjenne på følelsen av å kjøre en rigget bil på bane.
Den kan også være en omreisende promobil på treff og utstillinger.

Bygger vi en slik bil skal hele prosessen dokumenteres her med info om deler, priser, leverandører, jobb etc.

En folder med "how to bygge en Corsabil" kan lages når den er klar.

Vi har en 2001 156 2.0 TS SW som er et godt utgangspunkt til å bygge en kl. 4 bil som kan stilles til rådighet.
Spørsmålet er da om vi i fellesskap kan klare å bygge denne bilen race ready i løpet av vinteren.
Noen kan sikkert bidra med litt her og der, skaffe litt deler, gjøre litt jobb, eller stille garasjeplass til rådighet.
Noen kan servere kremtopper og mokkabønner...

I tillegg inviteres alle som forhandler deler som dekk, bur, stoler og annet til å være med å bidra, selvsagt vil de da få både hederlig redaksjonell omtale både her på forumet, på websidene og klistremerker på bilen.

Tanken er å ta enkleste veien til start, beholde drivlinjen mest mulig original, kaste ut alt unødvendig, montere 2 stoler og belter (for at de som prøver den kan få mulighet til å ha med en instruktør) Bur og nødvendig sikkerhetsutstyr, R-dekk, fiksing av et godt understell og lette mest mulig.

Bilen kan også (om det passer slik) leies ut til at noen faktisk kjører et race med den.

På denne måten kan vi faktisk lage en step-by-step guide i praksis om hvordan man kan komme seg på banen med enkle midler.

Hva tror dere?

Er det en god ide?

Og er det gjennomførbart?

JE
0o=V=o0

Utlogget #72 Terje Nilsen

• Pilota
    • E-post
Sv: Skal vi bygge racerbil dere?
« Svar #1 på: 21. ſeptember 2015, 16:34:14 »
Det burde vell gå greit det , da får vi jo satt corsaånden på prøve.
Stiller gjerne opp på dugnad  en lørdag eller flere .
Hva tenker dere ? Samles ett fast sted eller flytte bilen litt rundt ?

Utlogget Espen Enerhaugen

• Pilota
    • E-post
« Svar #2 på: 21. ſeptember 2015, 18:29:34 »
Hei
Vi kan stå for lakkering og evt karosseri arbeid. Lakk matriell er også mulig å få sponset (mot en bitteliten stickers). Dina er en ræcer med slipemaskin og til maskering, så hun er sikkert med et par kvelder.

Espen

Utlogget #xx Thomas Stokkan

• Pilota
« Svar #3 på: 21. ſeptember 2015, 19:46:32 »
Jeg stiller deler av verkstedet til disposisjon for ribbing og klargjøring for bur. Kan tilogmed hente den selv. ;)

Vi kan sikkert få til noe mer også.

Thomas

Utlogget #99 - Pål Brovold

• Pilota
  • En vakker dag blir den nok klar.....
    • Møkkakjeller'n 2.0
    • E-post
« Svar #4 på: 21. ſeptember 2015, 20:17:01 »
Kan stille med to bare hender og en slump pågangsmot

Pål #99

Utlogget #xx Vegard Lucasen

• Pilota
    • E-post
« Svar #5 på: 21. ſeptember 2015, 21:20:17 »
Moro! Høres veldig bra ut, det må være den absolutt beste reklamen å få kjøre noen runder i en rigga bil. En dugnad blir moro! 

• Comitato
  • Fredrikstad
    • E-post
« Svar #6 på: 21. ſeptember 2015, 21:30:03 »
Aiaiai dette er jo fantastisk!

Litt fakta om bilen:

Sølv metallic med bulket førerdør, tror jeg har en hel blå en liggende.
2.0 TS med 1.8 girkasse.
Har fullt regremsett, vannpumpe etc liggende.
Nye bærearmer nede og oppe er montert for litt siden, spell ny radiator.
17" Selespeedfelger

Tenker at deler som selges etter ribbingen (bl.a. rødt skinninteriør) kan pløyes tilbake i bilen i god lavbudsjettånd.

Vi har åpenbart en strategiplan å legge til helgen :-)

JE
0o=V=o0

Utlogget 72 - Bo Wilhelm Kielland

• Pilota
    • E-post
« Svar #7 på: 21. ſeptember 2015, 21:42:55 »
Er vel ikke så mye jeg kan tilby, men jeg er med på en dugnad. For å få denne 156n duganes trenger den et coil over set vil jeg tro, så vi må kanskje skrape sammen litt penger.

og kanskje r dekk?

Utlogget #100 Erik Narverud

• Pilota
    • E-post
« Svar #8 på: 21. ſeptember 2015, 22:08:38 »
Er vel ikke så mye jeg kan tilby, men jeg er med på en dugnad. For å få denne 156n duganes trenger den et coil over set vil jeg tro, så vi må kanskje skrape sammen litt penger.

og kanskje r dekk?

Kappe originalfjærene?

;)

R-dekk må på ja. Forøvrig glimrende tiltak!

Utlogget Remi Løvhøiden

• E-post
« Svar #9 på: 22. ſeptember 2015, 00:10:44 »
Motor?
Gått langt?
Er vel en og annen hest på beite?

Planslipe + Pakke om + nye lager + ringer ??
4-5 tusen ekstra + tiden da....

Om jeg får være med en som har bygd TS før - kan jeg muligens gi en hjelpende hånd med motor.....men vil ikke ha hovedansvar - det er utenfor "komfortsonen", og tiden er knapp med egen bil....;-)

Utlogget #13 - Rune Risholt

• Comitato
    • E-post
« Svar #10 på: 22. ſeptember 2015, 08:35:54 »
Skal nok klare å sette av en helg til å bidra, men kansje vi skal tenke litt på finansiering også?

Bur / dekk / bremser og fjører / dempere koster flesk, og er vi gode nok til å klare å samle sponsing til alt det?

Utlogget Lars Ola Amundsen

• Pilota
    • E-post
« Svar #11 på: 22. ſeptember 2015, 09:05:04 »
XYZ supersport coilover koster 6490,- inkl moms og levering på kløfta.
Pris messig for bur er det nesten like billig og ikke minst tidsbesparende å kjøpe et skrudd bur fra sparco, OMP etc.
OZ 17" med 225 Kumho dekk kan kjøpes rimelig av meg, skal vi si "sponsepris" 3 lapper? :D

Seler og stol bør jo det ligge nok av rundt omkring.

Skifte olje/filter/regreim/ vannpumpe og tut og kjør, ettermonter en chip heller senere hvis det må gå litt kjappere.

Utlogget Vegar Johannessen

• E-post
« Svar #12 på: 22. ſeptember 2015, 10:52:34 »
Vi hadde nok tenkt å ribbe og gjøre mesteparten av arbeidet i Scuderia Pronto Pronto's HQ. Men siden bilen bør være flyttbar når den ikke henger i bukken, så tror jeg det å gjøre noe stort på motorpakken bortsett fra service på motor/drivverk får vente. SPP HQ har desverre litt begrenset plass under tak :( Vi tar gjerne en helg med ribbing, skruing, grill og mokkabønner utover høsten ;D

Det som er kritisk i første omgang er bur. Vi jobber med en løsning der men hvis noen føler de kan bidra så rop ut.

Scuderia Pronto Pronto donerer også et sete og 2 belter til prosjektet. Dette er et rødt sete, så da mangler vi ett sete. Helst rødt eller 2 sorte hvis vi skal være fine på det ;)
Lakkering/dekor står Enerhaugen for

• Comitato
  • Fredrikstad
    • E-post
« Svar #13 på: 22. ſeptember 2015, 11:06:09 »
XYZ supersport coilover koster 6490,- inkl moms og levering på kløfta.

Hos NAI? Noen som kjenner de litt og kan sjekke om de er villige til å sponse litt?

JE
0o=V=o0

Utlogget #xx Thomas Stokkan

• Pilota
« Svar #14 på: 22. ſeptember 2015, 14:55:46 »
Ang. bur så kan det hende at bilcross fabrikken er en løsning. Hvis ikke så kan jeg alltids fyre opp sveiseapparatet. Har bøye verktøy men mangler rør..

Har værtfall 1 stk omp stol (ramme basert) sort, samt 1 sett med 2016 belter.

Thomas