Skrevet av Emne: Coil - tenning.  (Lest 2069 ganger)

Utlogget 88 Olav Kristian Huseby

  • Pilota
  • Innlegg: 1
    • E-post
Coil - tenning.
« på: 27. Januar 2014, 20:45:17 »
I gamle dager var en coil en coil og man skilte på 6 og 12 volt. Dagens biler har mange forskjellige løsninger. For V6-ern som jeg tidligere benyttet, kjøpte jeg en coil som var 3-delt og god for 6 sylindre. Nå når jeg skal bruke en 4 sylindret motor passer selvfølgelig ikke denne.

Jeg har en neve med coiler fra Lancia 1,8, av merket Hitachi og gode som gull. Her er det en coil for hver sylinder og coilen sitter direkte på pluggen. Her elimenerer man pluggledninger og det blir et enkelt ledningsnett å holde rede på.

Noen som har erfaring med dette? I teorien skal dette fungere, men man vet nå aldri :-\
Lancia Thema, Beta, Delta og Kappa. Maserati Merak

Utlogget #23 - Øyvind Hansen

  • Pilota
  • Innlegg: 0
    • E-post
Sv: Coil - tenning.
« Svar #1 på: 27. Januar 2014, 21:49:06 »
Hei Olav Kristian

Det kommer litt an på hva du har av motorstyring. Coilen rett på pluggen er godt, men det er stort sett 2 typer. En med innebygd driver og en so ikke har det. De med driver er litt større, men kan styres av de fleste ECU.

Øyvind Hansen