Skrevet av Emne: #98-3.2 GTA  (Lest 34022 ganger)

Utlogget #6 Gabor Kovacs

• Pilota
    • E-post
Sv: #98-3.2 GTA
« Svar #45 på: 03. Februar 2018, 16:38:25 »
Ser det var tvil om Agip oljen for en stund siden. Kanskje avklart eller ikke.  Agip racing er i hvertfal i 10-60 helsyntetisk. Prisen er vel ikke noe å klage på.

Når det gjelder V6 24V i FWD bil så har Supersprint laget et flott grenrør som attpåtil gir en god del mer effekt i kombinasjon med elektronikktuning i 3,2L motoren.  Tall i tester viser over 300Hk på 156GTA på relativt ny gatebil.

G.

Utlogget Lars Ola Amundsen

• Pilota
    • E-post
« Svar #46 på: 04. Februar 2018, 10:52:02 »
Det ble selenia 10w/60 tilslutt.
Grenrør så blir nok bilen klasse 1, så det spørs om jeg vil det ( skal bytte stempler også)
Når de da oppgir 300hk, er det I motoren eller på hjula?

Utlogget #6 Gabor Kovacs

• Pilota
    • E-post
« Svar #47 på: 04. Februar 2018, 13:33:15 »
Kanskje litt optimistisk å håpe på bakhjulshester, neida i artikkelen oppga de 312 Hk på motoren akkurat som fabrikken oppgir 250Hk på motoren.  Det de hadde gjort var å bytte til SS grenrør og tunet opp elektronikken.  Et annet firma i samme artikkel oppga 298 Hk. Nå er artikkelen borte fra nettet, men mener at det sto i Auto Italia.
Så på prisen til det grenrøret: fint men dyrt, så da er det sikker mye billigere å oppgradere originalgrenrørene etter de samme prinsippene!

https://www.supersprint.com/ww-en/performance-sport-exhaust-for-alfa-romeo-156-gta.aspx

G.

Utlogget Ronny Åkerholm

• Pilota
    • E-post
« Svar #48 på: 06. Februar 2018, 09:06:02 »
Supersprint er forferdelig overpriset, og har ikke I nærheten av den finishen man burde forvente til en slik pris.

Ta heller en prat med disse http://www.extreme-tuning.bg/en/project/Alfa-Romeo-3.2-GTA---Exhaust-manifold og få de evt til å lage downpipes I tillegg.

• Pilota
    • E-post
« Svar #49 på: 04. Mars 2018, 09:04:27 »
Hadde alltid en plan om at en motor som hadde gått 220 000km burde få seg en liten renovering.
Etter sist sesong litt høye oljeforbruk, så turde jeg ikke annet enn å starte renovering i år.
Har etter sesong slutt også flyttet, så tiden har ikke blitt prioritert på løpsbilen så mye desverre.
Men jeg har jo kommet litt i gang nå, med isolert og varm garasje så hjalp det mye på motivasjoenen.
Som man ser så er motoren ute og topper sendt til polering, plansliping og ett generelt oversyn. Det var nok en toppakning som var i ferd med å gå,da pakningene begynte å bli svært "sliten". Innbilte meg at det kom en liten skvett kjølevæske ut når jeg tømte olje. Men det kan godt være at jeg så syner.
Ellers så kommer jo ulempene med VANN som kjølevæske godt til syne, selv om man bytter til kjølevæske på vinteren. Ting er generellt brunt og jeg tror heller ikke f.eks toppakninger har godt av dette.
Motoren blir komplett bygd opp igjen, så mens toppene så ut som de har fått litt medfart så var det desto bedre på veiva mtp lagere og sånt. Alt var veldig fint og til og med thrust lageret var strøkent.
Nye lagere skal inn uansett siden de ikke koster all verden.
Dere får sikkert ett inntrykk av hva som kan være feil ift moteren på bildene( den har i hvertfall fått fet blanding)

Info angående clutch: Jeg har brukt orginal clutch og denne var ubetydelig slitt. Så jeg antar at de fleste klarerer seg med orginal clutch(vi hadde heller ingen problemer med clutchen i løpet av sesongen)Så bruk pengene på noe annet er mitt tips!

• Pilota
    • E-post
« Svar #50 på: 22. April 2018, 00:17:59 »
Til uken kommer kammene og svinghjulet til #98 og da er det bare å montere. Glassfiber panser er også på vei og med seriøs letting i fronten av bilen har jeg da fått bort 27 kg. Har byttet ut dynamo med en lett universal en fra biltema,fjernet ac kompressor og fjernet generelt det jeg kan ta vekk. Kanskje jeg klarer -30 kg i front😉 Har ikke sjans i havet å bli klar til Karlskoga, da bilen også må kjøres inn og ha noen timer i benken. Nytt av året er også racefuel! Men siste helgen i mai må den være klar!
Venter også en pakke til #52 bestående av alfisti coilovers ( ex #38)!
Denne bør jeg også få ferdig til den helgen! Utover det så mangler den kun race kat!
Sjåfør på den blir min nevø som skal ta lisens 4 mai .
Ellers mellom slagene med drektig schæfer tipse,gravid kjerring, etablering av gokart bane til 3 åringen på en gammel helikopter plass, jobbreising og vårrengjøring så går det riktig fint.
Det er bare å gi gass, så blir vi ferdig😁

• Pilota
    • E-post
« Svar #51 på: 21. Mai 2018, 14:22:07 »
Trodde jeg var klar, men den gang ei.. Har nå ett gåent utløser lager,  Jonus kan benke uten clutch, så vi reiser til han uansett i morgen. Store spørsmålet er om jeg vil bli klar til lørdag🤨 Alt må ut, så time will show.

• Pilota
    • E-post
« Svar #52 på: 23. Mai 2018, 06:50:01 »
Bah, travers,  eksos og girkasse har vært ute. Utløser lager skiftet. Kanskje det er håp for lørdag uansett😉

Utlogget 72 - Bo Wilhelm Kielland

• Pilota
    • E-post
« Svar #53 på: 23. Mai 2018, 08:07:39 »
Bah, travers,  eksos og girkasse har vært ute. Utløser lager skiftet. Kanskje det er håp for lørdag uansett😉

Dette får du til. #74 er litt skeiv etter Karlskoga og må i jigg torsdag morgen. Vi håper fortsatt på ¨å rekke lørdagen.... :)

• Pilota
    • E-post
« Svar #54 på: 31. Juli 2018, 22:06:46 »
Dårlig med update her, men uansett kjørte bilen inn til to 2 plasser i sin debut i klasse 1.
Motor går veldig fint etter vinterens oppgradering, fikk 30 hk mer på hjulene= Innafor.
Problemet ble bremsene etter at jeg fjernet bremsekraftforsterkeren,  den ble rett og slett for hard! Hadde ikke sjans til å låse de og da får man heller ikke noe følelse med de. Antar at jeg må over til pedalboks😉
I tillegg må jeg finne ut av ulyden som kom på venstre side, trodde det var hjullager, men det var det ikke. Da står vi igjen med girkasse eller drivaksel.
Uansett er sesongen over siden jeg tilbringer det meste av tiden min på ny jobb i Kirkenes og venter nytt barn i første halvdel av oktober😁
Kommer sterkere tilbake neste år😊

• Pilota
    • E-post
« Svar #55 på: 12. November 2018, 21:11:04 »
http://www.ahmotorsports.co.uk/product/gta-sequential-6-speed-gear-kit/

Da var denne godbiten på vei fra England, koster å være kar. Men når så mye er gjort med bilen så var det den eneste riktig veien å gå.
Satser på at dette kombinert med utstrakt bruk av glassfiber vil gjøre bilen litt mer giftig i klasse 1.
Den eneste mangelen bilen har nå er noen virkelig hissige kammer, men dette får nok vente noen år :)

Utlogget Mats Andersen

• Pilota
    • E-post
« Svar #56 på: 12. November 2018, 23:06:46 »
oj ja det der blir kult!!

M

Utlogget #80 - Jørund Jenssen

• Pilota
    • E-post
« Svar #57 på: 13. November 2018, 18:47:03 »
Gratulerer med utrolig grom girkasse!! 👍👍💪💪

• Pilota
    • E-post
« Svar #58 på: 10. Mars 2019, 19:57:39 »
Her er kassa! Fått den i , men sliter litt med å finne ut av kabel greiene. Synes gir kabelen var unødvendig lang og føler at det blir litt vel mye tvist/kveil på den. Men uansett, vi nærmer oss!
NB: Gammel vs Ny kasse er STOOR forskjell!

• Pilota
    • E-post
« Svar #59 på: 10. Mars 2019, 19:59:03 »
Her er girkabelen, mye kveil :(
(Gir velger er kun provisorisk festet såklart)