Hadde alltid en plan om at en motor som hadde gått 220 000km burde få seg en liten renovering.
Etter sist sesong litt høye oljeforbruk, så turde jeg ikke annet enn å starte renovering i år.
Har etter sesong slutt også flyttet, så tiden har ikke blitt prioritert på løpsbilen så mye desverre.
Men jeg har jo kommet litt i gang nå, med isolert og varm garasje så hjalp det mye på motivasjoenen.
Som man ser så er motoren ute og topper sendt til polering, plansliping og ett generelt oversyn. Det var nok en toppakning som var i ferd med å gå,da pakningene begynte å bli svært "sliten". Innbilte meg at det kom en liten skvett kjølevæske ut når jeg tømte olje. Men det kan godt være at jeg så syner.
Ellers så kommer jo ulempene med VANN som kjølevæske godt til syne, selv om man bytter til kjølevæske på vinteren. Ting er generellt brunt og jeg tror heller ikke f.eks toppakninger har godt av dette.
Motoren blir komplett bygd opp igjen, så mens toppene så ut som de har fått litt medfart så var det desto bedre på veiva mtp lagere og sånt. Alt var veldig fint og til og med thrust lageret var strøkent.
Nye lagere skal inn uansett siden de ikke koster all verden.
Dere får sikkert ett inntrykk av hva som kan være feil ift moteren på bildene( den har i hvertfall fått fet blanding)
Info angående clutch: Jeg har brukt orginal clutch og denne var ubetydelig slitt. Så jeg antar at de fleste klarerer seg med orginal clutch(vi hadde heller ingen problemer med clutchen i løpet av sesongen)Så bruk pengene på noe annet er mitt tips!