Skrevet av Emne: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"  (Lest 14153 ganger)

Utlogget Bjørnulv Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 0
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #15 på: 10. Juli 2018, 09:56:25 »
Hei.

Da er modifikasjon for 2019 sesongen startet, Må dessverr ta ut TS motoren som nå ser ut til å fungere meget bra. Men da ikke girkassa er designet for de kreftene så for vi prøve på noe nytt. Har vært på shopping tur I England å kjøpe en Fiat Coupe 20V Turbo som ble kjørt hjem siste uken I juni. Artig bil som går meget godt. Bilen fikk stå urørt hjemme på gårdsplassen i et par dager, så startet demonteringen. Motor og drivverk er tatt ut og vasket før videre demontering startes.
Planen er og demonter og sjekke motor, byte stempler og råder til en forsterket utgave, bytte Turbo, dvs. at vi benytter turboen som i dag sitter på TS motoren, bytter dyser og mapper om motoren.

Relativt små endringer skal til for å få plassert denne 5 sylindrede motoren inn i 155, skal bli et spennede prosjekt.  

Ha en god sommer.  :D

Bjørnulv
« Siste redigering: 10. Juli 2018, 12:40:50 av Bjørnulv Stokkan »

Utlogget #34 Jens Hagen

  • Comitato
  • Innlegg: 3
    • E-post
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #16 på: 10. Juli 2018, 21:33:27 »
Hvilken Alfa Romeo kom med den motoren?

Utlogget Bjørnulv Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 0
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #17 på: 10. Juli 2018, 22:23:26 »
Ser at du har et poeng, som jeg ikke har tenk på.

Utlogget #13 - Rune Risholt

  • Comitato
  • Innlegg: 180
    • E-post
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #18 på: 11. Juli 2018, 08:08:38 »
Men kan du ikke bruke den gearkassa på TS motoren da? virker jo som Ts'en fungerer bra nå så kanskje enklere å lage en adapter til gearkassa en å starte med enda ett nytt motor bygge? ;D

Utlogget Bjørnulv Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 0
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #19 på: 11. Juli 2018, 08:34:49 »
Hei Rune.

Må vurdere flere alternativer nå, alt fra å søke om dispensajon fra paragraph 1.2 til å bygge opp Fiaten til en klasse 1 bil, og eller sette en V6 som jeg har liggende inn i155, eller adapterplate som du også nevner som jeg har sett litt på allerede.

Drivverk er jo fritt I klasse 1, kanskje en skulle sett på og endre bindingen til motor til italiensk og ikke til merke???

Vi for bruke ferien til å vurdere litt hva en skal gjøre.

Utlogget Bjørnulv Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 0
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #20 på: 18. August 2018, 14:25:28 »
Etter et møte i styret i dag på ID. Med en meget god observasjon fra Terje Nilsen at blokken til Fiaten er også er benyttet av Alfa Romeo i 156 166 og 159 Diesel versjonen. Ble byte av motor godkjent.

Så nå starter klargjøring for neste sesong som vi håper skal bli litt mer stabil.
Skal prøve å legge ut litt om fremdriften på byte og motor byggingen.

Bjørnulv og Jørgen

Utlogget Bjørnulv Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 0
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #21 på: 26. November 2018, 16:03:13 »
Hei alle sammen!

Ja nå nærmer det seg jul og nissen har vært innom med litt deler, Nye forsterkede stempler fra JE, råder er ankommet og ligger sammen med blokka hos Sarpsborg Motorverksted for boring og planning. Veiva blir polert opp, og nye lager ligger klar i hylla.
Toppen er sendt til KM Cams for total overhaling og sliping av Kammer slik at de blir bedre tilpasset en trimmet turbo motor. Større dyser 1600cc/min ligger klare i hylla. Eksos manifolden er under ombygging slik at den blir tilpasset ny turbo. Håper at alt blir ferdig i løpet av desember slik at motor bygging kan starte i Januar.
Ny forsterket Clutch med dobble trykkplater er ankommet, Quife Diff ligger klar til henting i England. Nye stive motorfester er på vei med nissen sammen med noen nye hjullager fremme.

Noe ombygging av forstilling til kraftigere spindler og andre drivaksler må utføres i løpet av vinteren. Må se om vi må gjøre noen med innfestingen av Calipperene til de nye spindlene også, hvis en da ikke skal benytte de orginale Brembo Calipperene fra Fiaten.

Så da for en vell bare å ta en kveld i garasjen for å ta ut TS motoren av bilen. Den er fremdeles til salgs, hvis noen ikke har kjøpt julepressang til seg selv.

God jul til dere alle.

Utlogget #6 Gabor Kovacs

  • Pilota
  • Innlegg: 0
    • E-post
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #22 på: 30. November 2018, 17:41:25 »
Artig prosjekt!

 Ikke så veldig kjent at 156 diesel versjon har en 2,4L 5 syl diesel som er basert på Fiat Coupe 2L 5 syl motoren.  Her er det da også mulighet til å konvertere 2,4L motoren til bensin og ta ut enda mer pulver.  Gjøres hos Audi 5 syl også.

Flere år siden en kar i England gjennomførte en konversjon til Coupe 2L syl turbo i en 155 karosseri med DTM utseende.  Ser veldig fint ut med den motoren i 155!

https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_156

https://www.youtube.com/watch?v=I4Hlv_OEMQ0

Ser frem til å se denne Corsa bilen på bane også!  Du får sette ut litt bilder også av prosessen med ombygning!

G.

Utlogget Bjørnulv Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 0
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #23 på: 10. Desember 2018, 15:05:49 »
Hei.

Da er motordeleler kommet tilbake fra diverse verksteder så en kan starte å sette ting sammen.
Så det blir nok noen timer I garasjen frem over.

Utlogget Bjørnulv Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 0
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #24 på: 10. Januar 2019, 21:30:32 »
Hei og Godt Nytt År.

En liten staus oppdatering fra Garasjen, det jobbes med å få maskineriet klart til Karlskoga 11 mai.

Så da er vi i alle fall kommet i gang med sammenstillingen av motoren.  Som sagt så er vi ferd med å sette inn en Fiat 20v Turbo motor i !55.

Motoren jeg hentet i England viste seg å trenge en overhaling så det blir en god del nye deler.

Blokka er rettet på toppen og boret opp 0,5 mm i alle sylindere da den var litt urund. Veivaksel er avbalansert med Kløtsj montert , alle stempler og råder er vektet og avbalansert.

Topplokket er overhalt, alle ventiler er slipt om til 3 vinklet racing oppgradering, nye fjærer monter, kamaksler er slip om og herdet på nytt, slik at de har en større durasjon og større åpning på ventilene, tilpasset en større turbo.
Turboen er en Borg Warner EFR turbo med rustfritt hus og innebygget dumpe og overtrykksventiler, beregnet opp til 550 hk. Drivstoff dysene er byttet fra standard til nye og større på 1600cc/min. Så det skal ligge an til å trekke ut mellom 500 - 600 hk av denne motoren. Men det for tiden vise når den  kommer til mapping i april. ( og hva girkassa tåler er det esensielle, og at fornuften er tilstede) Målsettningen i år er å komme over målstreken i år

Har måtte gjøre en del endringer fra orginal oppsettet, måtte snu Turbo 180 grader, finne ny lokasjon til Dynamo, ombygging av kjølemanifold er på gang. Kløtsjen er byttet til en med dobble plater så den skal i allefall tåle momentet. venter på ny LS Diff fra England som skal inn i girkassa før montering.
Kommer til å montere kjøler og sirkulasjonspumpe på girolje, samt elektrisk vannpumpe på motoren.

Mye arbeid gjenstår, ny oppatering kommer om en stund.


Utlogget Lars Ola Amundsen

  • Pilota
  • Innlegg: 0
    • E-post
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #25 på: 13. Januar 2019, 08:52:22 »
Dette blir flott! Ser jeg kommer til å mangle ett par hundre hester ift dere!
Satser på å bli ferdig selv til mai!😉

Utlogget Bjørnulv Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 0
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #26 på: 16. April 2019, 20:58:33 »
 :) God påske til alle Corsa frelste sjeler.

Påsken i år blir tilbakt på Rauland og ikke hjemme i garasjen, så vi for se hvor langt vi kommer før 11 mai.
Holder på å bygge om forstillingen, litt tilbake til det orginale Fiat Cupe oppsettet, men må forlenge tårnen litt da spindler er noe mer robuste en på den gamle 2 liter TS 155 oppsettet. Og da måtte styre ledd og akslingene inn til tandstanga også skiftes. 
Motor og gierkasse er montert inn I bilen og alt av vann, luft og eksos er så godt som ferdig. Men det står en del igjen på det elektriske og ikke minst oppstart og mapping. Litt modifikasjon på innfesting av girspak og overføring må også til.

Så tvi tvi til Karskoga , men vi stiller i alle fall på Rudskogen den 22 juni. ( men lever i håpet om Karlskoga)
« Siste redigering: 20. April 2019, 18:10:39 av Bjørnulv Stokkan »

Utlogget #xx Thomas Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 5
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #27 på: 22. Desember 2019, 08:55:25 »
Bjørnulv i fint driv på Rudskogen på det siste løpet i 2019.
Året har hovedsaklig gått med til modifisering og tilpassing av ny maskinist, girkasse og hjuloppheng foran.
Ex Martini har fått seg en 20V 5-cyl turborakker ned under panseret, motoren yter mer enn hva sjåfør "liker"

Nye støtdempere av typen Bilstein Racing med nye stivere fjærer har gjort at bilen ikke lenger understyrer i svinger.
Skal bli artig å se mer av denne på banen i 2020.

Utlogget #xx Thomas Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 5
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #28 på: 22. Desember 2019, 09:01:43 »
Motorinstallasjonen på #35 og bil opplastet på henger for manndomsprøven i bremsebenken til Jonus Racing i Halden.

Utlogget Bjørnulv Stokkan

  • Pilota
  • Innlegg: 0
Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
« Svar #29 på: 29. Desember 2019, 16:16:14 »
Engelsviken Racing

Fører:
Jørgen Stokkan
Bjørnulv Stokkan

Bil 2019/ 2020:
- 1994 Alfa Romeo 155 5 sylindret 20V Turbo
- Ca 480Hk/480NM
- Startnummer 35
- Klasse 1
- Egenvekt 1070 kg
- Glassfiber frontfanger, panser, skjermer og bakluke.
- Plastruter rundt hele. (Frontrute i glass)

Bil 2013-2016:
- 1994 Alfa Romeo 155 2.0TS 8V. Startnummer 35. Klasse 3
- Egenvekt 990 kg
- Glassfiber panser, bakluke og skjermer. Sidepaneler og dører formet i Aluminium
- Plastruter rundt hele. (Frontrute i glass)

Beste rundetider:
Rudskogen:
1:39.554 (kl 1 2016)
http://www.amigoo.se/event/1269

Kalskoga:
1.19.238 (2013) - Kval
1.18.873 (2013) - Løp

Våler:
1.06.730 (2013) - Kval
1.07.338 (2013) - Løp

Kort oppsummering av sesongen 2012:
- Løpende forbedringer på rundetider for hvert heat som ble gjennomført
- Ingen, absolutt ingen problemer med bilen foruten at den hopper ut av 3.gir. (Satser på å kunne ha begge hendene på rattet i 2013)
- Flott støtteapparat innad i teamet og av alle andre i Corsa gamet :)

Forbedringer for sesongen 2013
- Toppen har blitt høvlet
- Kammer er overhalt/endret
- Qalife diff blir satt inn for bedre driv ut og igjennom svingene. 

Her finner dere noen onboard filmer:
http://www.youtube.com/user/TeamDuckRacing?feature=mhee