Skrevet av Emne: #89 Fiat Uno, kl. 4  (Lest 65841 ganger)

Utlogget #xx Vegard Lucasen

• Pilota
    • E-post
Sv: #89 Fiat Uno, kl. 4
« Svar #195 på: 14. Mai 2017, 19:51:30 »
Takk for en flott dag med mye jevn fighting. Gleder oss til neste løp! Vi filmet ikke noe, så legg gjerne ut film hvis dere har.

Her er filmen bakover. Uten lyd og i fortfilm, men man ser ihvertfall at det var ganske så tett bakover også i perioder.  :D
https://youtu.be/NETD9dbfesw

• Pilota
    • E-post
« Svar #196 på: 16. Mai 2017, 15:46:12 »
Jeg har et problem når jeg kjører - støy. Etter å ha kjørt et heat får jeg skikkelig skallebank av all lyden. Jeg er ikke spesielt følsom for støy, men det er en frekvens som går rett i beinmargen og lager et helvetes leven. Det er selvfølgelig moro med lyd, men det er også veldig slitsomt. Det var forøvrig det samme før jeg bygde ny eksos. Lyden kommer fra motor (grenrør?), det oppleves som en metallisk lyd som jeg forbinder med at motoren "går på kam" (?), skjer rundt 4500rpm. Jeg skaffet ny hjelm til Karlskoga som sitter veldig tett på øra. Første passet kjørte jeg uten ørepropper og det var ikke særlig behagelig. Resten av dagen kjørte jeg med propper, men det hjalp ikke mye når spjelda hadde full åpning. Jeg hører 0 av det som blir sagt til meg når jeg har på hjelm+propper, så de fungerer bra, bare ikke mot denne støyen. Noen som har hatt samme problem? Og som kanskje har funnet ut av det?  ???

Utlogget #72 Terje Nilsen

• Pilota
    • E-post
« Svar #197 på: 16. Mai 2017, 15:59:28 »
Jeg har et problem når jeg kjører - støy. Etter å ha kjørt et heat får jeg skikkelig skallebank av all lyden. Jeg er ikke spesielt følsom for støy, men det er en frekvens som går rett i beinmargen og lager et helvetes leven. Det er selvfølgelig moro med lyd, men det er også veldig slitsomt. Det var forøvrig det samme før jeg bygde ny eksos. Lyden kommer fra motor (grenrør?), det oppleves som en metallisk lyd som jeg forbinder med at motoren "går på kam" (?), skjer rundt 4500rpm. Jeg skaffet ny hjelm til Karlskoga som sitter veldig tett på øra. Første passet kjørte jeg uten ørepropper og det var ikke særlig behagelig. Resten av dagen kjørte jeg med propper, men det hjalp ikke mye når spjelda hadde full åpning. Jeg hører 0 av det som blir sagt til meg når jeg har på hjelm+propper, så de fungerer bra, bare ikke mot denne støyen. Noen som har hatt samme problem? Og som kanskje har funnet ut av det?  ???
Du får ikke litt eksos inn i cupen uten at du merker det da ??

• Pilota
    • E-post
« Svar #198 på: 16. Mai 2017, 20:27:26 »
Hmm, det kan kanskje være noe sånt som er problemet i stedet? Da kommer jo skallebanken, ihvertfall. Jeg vet ikke om noen eksoslekkasjer, men det er åpent rundt girspaken, rett over overgangen mellom grenrør og mellomrøret. Jeg får starte med å tette igjen her.

Utlogget #13 - Rune Risholt

• Comitato
    • E-post
« Svar #199 på: 17. Mai 2017, 11:39:49 »
Kjøpte slike i Titan 😳 https://www.flareaudio.com

Har ikke fått prøvd dem i bil enda (De er innkjøpt for bruk på motorsykkel og i Dr. Caterham 😄) men første inntrykket er at de er helt anderledes en alt annet jeg har prøvd av ørepropper.

Forøvrig kan det jo god være at skallebanken kommer av ekshaust gass, eller kanskje så enkelt som bare stresset med å kjøre løp 😜😎

• Pilota
    • E-post
« Svar #200 på: 17. Mai 2017, 12:39:12 »
Det er disse proppene jeg bruker, Rune. De er gode, de. Hehe,  ja, kan jo være stresset, men tror ikke det er så ille. :) Blir ikke så stresset av å kjøre trening. Jeg starter med å tette rundt gearspaken, så får jeg se om det hjelper. Jeg har et motorfeste som er stumt,  jeg får prøve å legge inn en liten gummiforing for å stoppe noen av vibrasjonene. Jeg har litt følelsen av å sitte inni en høyttaler sånn det er nå..

• Pilota
    • E-post
« Svar #201 på: 18. Juni 2017, 10:45:06 »
Jakten på 10-deler fortsetter, nå skal diff prøves ut. Men jeg trenger lager til den. Originaldiffen har naturligvis lager, men jeg klarer ikke å dra dem av. De er koniske, så de har sikkert satt seg godt med åra. Er det noen tjuvtriks for å få av lagerne, evt hvem kan levere nye lager?

• Pilota
    • E-post
« Svar #202 på: 18. Juni 2017, 11:02:00 »
Sånn ser lageret ut.

• Pilota
    • E-post
« Svar #203 på: 20. Juni 2017, 18:31:46 »
Og nå ser det sånn ut. Det går fremover ihvertfall. Det fulgte med diverse helicoils når jeg skrudde ut boltene for å splitte kassa, så nå får jeg prøve å få orden på det før jeg begynner monteringen igjen.

Utlogget Anders Lorange

• Pilota
  • Stå pååååå.....! (112/128)
« Svar #204 på: 20. Juni 2017, 20:05:18 »
Dette blir nok bra! Godt du har litt å gjøre slik at du ikke får tatt noen regndans!😜😜😎

• Pilota
    • E-post
« Svar #205 på: 23. Juni 2017, 10:12:12 »
Dårlig med tid til regndans nå ja, Anders. Den ble så kort at det ser ut som det kun blir et regnskyll i dag.  :(   ;)

Nå er girkassa montert sammen, diffen shimset på plass, kassa montert i bilen, og forstilling hengt opp igjen. Det gjenstår en del annet småplukk som f.eks. montering av resten av det som ble tatt ned for å få ut kassa, oppheng av eksos, tetting av åpninger i karosseriet over eksosen, justere forstilling, helst lage et motorfeste, bytte vannslange, og ikke minst oppstart for å se om kassa henger sammen og fortsatt har evnen til å sette bilen i bevegelse. Jeg krysser fingra for at det går bra. Giroverføringene fikk jeg ihvertfall strammet opp litt, så den forhåpentligvis er litt tightere. Jeg vurderte å bytte til wire-overføring fra Multipla, men jeg valgte å la det være nå. Det får bli neste gang kassa skal ut.. Jeg har noen andre tomgangsdyser som skulle vært prøvd ut også, men det får eventuelt bli på søndag under treningen.

• Pilota
    • E-post
« Svar #206 på: 24. Juni 2017, 19:34:22 »
Dagen ble ikke stort å skryte av.. Rundetidene var veldig skuffende, til tross for at det føltes som diffen var til god nytte. Men det ble mindre og mindre skyv i motoren, i andre løp klarte jeg så vidt å tømme 3.gir før gangbrua, og når jeg la inn 4.gir mista jeg 200rpm fram til innbremsing. Det var ikke SÅ mye motvind.. Jeg har ca 9 i komp på syl 1 og 2, og ca 11 på syl 3 og 4. Er det nok differanse til å mistenke toppakning? Er ikke tegn til olje i vannet eller omvendt.

• Pilota
    • E-post
« Svar #207 på: 26. Juni 2017, 12:06:21 »
Kompresjon er ikke lenger hovedmistenkt - etter tips fra Thomas er fokuset nå på tenninga. En rask sjekk viser at den ikke oppfører seg som den skal: den flakker litt frem og tilbake på lavt turtall, men holder seg stort sett i området rundt 40 grader fortenning. Der er den hele veien opp gjennom turtallsregisteret. Så da får jeg starte med å plukke fra hverandre fordeleren og evt prøve en annen tenningsmodul. Motoren har forøvrig ikke orginal tenning, det ser ut som den har Magneti Marelli fordeler/tenningsmodul/coil fra en Delta 1,6, ved navn SM8080CXK (fordeler) / AEI200A (tenningsmodul).

• Pilota
    • E-post
« Svar #208 på: 30. August 2021, 21:30:44 »
Og der var sannelig bilen solgt. Litt trist å levere den fra seg, men den gjør nok mer nytte av seg der den har havnet nå. Lykke til til ny eier!

🏁