Skrevet av Emne: #50 A112 Abarth ex-ladycup  (Lest 44584 ganger)

Utlogget Bjørnulv Stokkan

• Pilota
Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
« Svar #15 på: 11. August 2013, 11:58:41 »
ja, ja, det var ikke vår tur denne helgen Thomas, men nå for vi ta ut maskineriet igjen å starte på nytt.
Vi for la trykket komme litt ned, så starter vi litt om litt. Det er jo litt som må gjøres før de neste løpene både på 50 og 35. :D

Utlogget #50 Thomas Stokkan

• Pilota
« Svar #16 på: 14. August 2013, 11:43:59 »
Det ble lite med kjøring på nr. 50 i helga. Var litt små spent etter bytte av stempelringer og forgasser. Men syntes ikke det var no futt i motoren i helga, tok en rolig runde først for så å dra på litt. Før kom tok motoren av når den passerte 4 tusen, nå var det lissom ingen ting. Dro på ut av nord svingen ut mot start strekka og blåste alt som var av vann opp gjennom ekspansjonstanken. Tok en kjapp sjekk i Depot etterpå og fly. 1 og 4 var bløte. Vann i oljen osv. Så bilen ble trillet bort i påvente av hjemreise.

Vel hjemme ble toppen plukket av for en videre inspeksjon, og etter topppakninger å dømme skulle jeg hatt 4 stk ovale stempler og sylindere. Nå skal blokka ut for kontroll og event planes samt toppen kontrolleres. Før nye pakninger fra spesso racing skal på. Tilbake med org. Forgasser så får vi se hvordan ting fungerer igjen da. Mulig vi må forske litt med 8-porter toppen for å få ut litt mere effekt fra balja.

• Pilota
« Svar #17 på: 13. April 2014, 23:00:35 »
Oisann her har det vist ikke skjedd stort... Fra forrige oppdatering har det skjedd litt dill og dall.

Blokka viste seg å ha tidligere fått satt inn en foring, denne foringen har løsnet og sunket noen hundredeler nedover i blokka. Med det resultat at råde har slått i foring og knust deler av den.

Foringen har så sto ytterligere dia att vi valgte å finne fem en annen motor. Hadde en 1050 med en hjemme bygget 8-porter topp med mikuni mc forgassere på. Denne har tidligere fungert greit i gatebilen. Men vi sjekket litt før vi monterte den inn i nr. 50. Viste seg at den også slet litt med gjennomslag og diverse. I mangel på tid ble det gjort litt for mange snarveier. Med det resultat at den ene råden skjære seg pga. Defekt olje pumpe. Ved nedålukking viste der seg at 1.over dim stempler passet i std. Blokk......

Så da donerte mister Lorang ett sett med 3. Overdim stempler og blokk ble boret opp. Veiva ble lagt på hylla og en erstatnings veiv ble hentet frem. En annen 8-porter ble hentet frem fra lageret og ventiler, styringer og Ventilstyringer ble shinet opp eller byttet ut. Nytt innsug ble produsert opp slik at mc spjeldhus kunne monteres på. Nye råder ble handlet inn og maskinert på diverse steder.

Etter mye klabb og baby har motoren blitt komplett og står for tiden i løgndetektoren i grisehuset for testing. 1050 har stadig vekk noen overraskelser og utfordringer på lur som har satt oss tilbake utallige timer. Samt at styringssystmet til alt sammen fant ut at det også ville gi oss ett hinder. Den ble splittet opp og målt / feilsøkt på. Viste seg å være en defekt komponent inni der som vi fikk byttet ut med en annen som vi ikke skal bruke.

Sånn går no dagane.
« Siste redigering: 01. April 2015, 12:34:11 av #50 Thomas Stokkan »

Utlogget Anders Lorange

• Pilota
  • Stå pååååå.....! (112/128)
« Svar #18 på: 13. April 2014, 23:31:15 »
Hei Thomas.
Så bra at stemplene kom til nytte. Skjønte at det hat vært noen utfordringer idag....!
Da er det godt at du er hos gutta i grisehuset. Da er du i de beste hender. Gleder meg til å se
Resultatet av kjøringen. Du burde nå få en veldig bra maskinist
uten noen hester på beite.
Anders

• Pilota
« Svar #19 på: 29. Mai 2014, 22:44:55 »
Bilen er igjen komplett etter en liten hendelse i årets første løp. Har mått lappe litt på baken. A112 romper vokser ikke lenger på trær så jeg laget en egen vri på den.

Ellers så ble resultatet etter løgndetektoren  90hk, hadde håpet på litt mer men en mild gate kam sammen med lav/normal komp gjør nok sitt til at de ønskede hestene uteble.

Nr.50 har fått luftet seg noen runder på skogen i dag, vi ankom litt ut på dagen, så jeg kjørte 3 pass. Hoppet over ett pass da jeg kokte i kroppen etter 2.pass. var hett inni bilen idag.

Nå står mer og bedre lufting på listen over ting som må gjøres.

kjørte lave 1.48 tider i dag.
« Siste redigering: 30. Mai 2014, 12:23:48 av #50 Thomas Stokkan »

• Pilota
« Svar #20 på: 26. ſeptember 2014, 12:41:00 »
Bakdemperene mine har fått litt for mye juling, så de har blitt til bananer...

ble bare værre og værre på våler så noe måtte gjøres. Det er ikke så mye som er hylle vare på denne bilen lengre. Så jeg måtte finne på noe lurt. Bakdemperene som nå benyttes er fram dempere til Golf 1. Fikk endret litt på fjærbeinet, dreiet noen foringer og diverse.

Bilen har igjen fått 4 hjul å stå på.

• Pilota
« Svar #21 på: 29. ſeptember 2014, 14:19:35 »
Nok en sesong over for en gammel støtstang maskinist.
Første trening på rudskogen i helgen, merket en godt at rompa på bilen var blitt for myk etter montering av hjelpefjærer bak. så rompa ble strammet opp ved å øke forspenningen på bak fjørene. Noe som kjentes bedre ut med en gang. spesielt merket jeg det ned og gjennom angsten.
Vi må forske litt mer på fjær oppsett samt litt mer på hjulvinkler til året. Har en formening men litt for lite test tid gjør at det går trogt med endringer.

Satte ny personlig rekord på skogen på lørdag. 1.47.94, forrige var på 1.48.2
Spent på hvor mye lenger ned jeg klarer å presse denne tiden med hele 89hk i motoren. Må nok få jaget ut litt mere ponnier.

Har lagt ut noen videoer på tuben: https://www.youtube.com/playlist?list=UU1FJ1SmfXR_U60T_H90xyUA

Ellers så har vi hatt en sesong uten alt for mye strul. Motor messig har vi ikke hatt noe problemer foruten oljetrykket som forsvant på siste runde i race 10. Karosseri messig ble det litt jobb etter 1. løpet i Karlskoga, noe som har resultert ikke den ikke helt så vakre bakenden lengre.
Understellsmessig takket bakdemperene for seg, noe som egentlig var forventet. Men mangel på riktig prioriteringer gjorde at det ikke ble endret før det måtte.

Takk for nok en flott sesong sammen med dere alle sammen. Helt topp å kunne leke seg med småbiler sammen med dere!

Lagt ved ett par bilder fra motorbremsing og montering i bil.
« Siste redigering: 01. April 2015, 12:53:07 av #50 Thomas Stokkan »

• Pilota
« Svar #22 på: 01. April 2015, 12:43:26 »
Da har en endelig fått litt tid og krefter til å jobbe litt på bilen igjen. Etter en høst og vinter på bunn nivå, har formen begynt å krype oppover igjen.

Det eneste som ble gjort med bilen i høst var at motor og deler av understell / bremser ble plukket ut. Før bilen ble plassert til lagring.

Motor ble åpnet og plukket ned i januar, resultat etter en sving med mistet oljetrykk:
2 stk defekte rådelager, 1 stk blå råde og 1 stk veiv som må bearbeides.

Leverte ett par veiver og noen råder til motorverksted for kontroll og utbedring, viste seg at skal dette bli i ordning må jeg nesten vinne i lotto... ;(
Så da ble det nye planer ang. motor. Ser ut til at jeg tyr til slik flamme motor selv.

Ellers så ha bilen blitt tatt inn i varmen igjen for litt fiks. Begynte og plukke litt på karosseriet og en ser godt at denne bilen har hatt sine strabaser innen racing. Her har det vært byttet div. karosserideler, masse sparkel på store deler av bilen!!!

Så da gikk jeg løs med å skjære ut både det ene og det andre! OOOOPPPSSS!!

« Siste redigering: 01. April 2015, 12:54:33 av #50 Thomas Stokkan »

• Pilota
« Svar #23 på: 01. April 2015, 12:56:03 »
Og siden nesten hele taket har blitt sparklet opp, tenkte jeg at jeg kunne få brukt noen av bitene som ligger og tar opp plass...

Av med gammelt tak.

• Pilota
« Svar #24 på: 01. April 2015, 12:57:02 »
Og på med "nytt" tak...
Største jobben var og slipe klart bil og tak for montering... Selve monteringen var gjort i en feil.

Utlogget #176 - Arve Vassbotn

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #25 på: 01. April 2015, 12:59:48 »
Luftig!

Det er vel det ein kan kalle ein real gjennomgang!  ;D

• Pilota
« Svar #26 på: 01. April 2015, 13:00:10 »
Så var tiden inne for å gjøre litt mer med resten, (det som er igjen) ;/

Nye innerskjermer bak må til.

• Pilota
« Svar #27 på: 01. April 2015, 13:01:14 »
Luftig!

Det er vel det ein kan kalle ein real gjennomgang!  ;D

Lurte på slik av og på tak, så kunne jeg kjørt "cab" når det var varmt.. ;)

• Pilota
« Svar #28 på: 01. April 2015, 13:06:24 »
Siden det gamle gulvet var fult av alt mulig av hull, flatjern, vinkeljern og mye gammel moro. Byttet jeg likegodt ut hele gulvet. Ja Jeg tok venstresiden først.
Og lærte at vi gjør det annerledes på høyre siden. Var mye lettere å knekke langsgående spor enn å drive og sikke og forsenke i platen. Ble mye lettere og jobbe med, penere og stivere.

Men gidder ikke å gjøre om att venstre siden.

Gjør også klart så jeg kan montere inn en stol til. Greit å ha med gubben eller visaversa på trening. (kansje også litt rekruterings kjøring??)

• Pilota
« Svar #29 på: 01. April 2015, 13:11:27 »
Har så vidt begynt å titte på denna flamme motoren. Den har jo no sånt fly-by wire sak på spjeldhuset.
Plukket dette fra hverandre for å se på muligheten for å bygge dette om til wire slik vi har på gamle bilen.

Ser ut til å kunne gå ganske greit faktisk. Fjernet drevmotor og drev, tru faktisk jeg skal kunne klare og bruke den org. TPS'en.. hvis det er tilfellet er jo det veldig kurant.