Skrevet av Emne: #50 A112 Abarth ex-ladycup  (Lest 44052 ganger)

Utlogget #50 Thomas Stokkan

• Pilota
#50 A112 Abarth ex-ladycup
« på: 15. Februar 2013, 21:10:01 »
Heisann

Bil: A112 Abarth
Fører: Thomas R. Stokkan
co-fører: Bjørnulv Stokkan

#50 er en A112 Abarth ex-ladycup bil. Bilen har gått noen år i corsaen og hatt flere eiere. Vært i mine hender siden august 2010.

Og har gjennomgått diverse ombygninger / oppgraderinger.

Her bilde etter et litt heftig heat på Rudskogen.

• Pilota
Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
« Svar #1 på: 15. Februar 2013, 21:17:37 »
Her er "Gud"faren og store-bror ute å tester. Boltene til spindelen på venstre framhjul hadde løsnet litt og fikk litt vel mye positiv camber...

• Pilota
« Svar #2 på: 14. April 2013, 09:56:50 »
Da har bilen fått seg en etterlengtet luftetur på skogen i helga.
Var tidvis glatt men artig lel.

Var spent på hvordan den nye/ombygde girløsningen funka, og det ser ut til å funke greit. Deilig å få girspaken lengre opp og nærmere rattet.

Hadde en liten fight med en Cortina og en widebody eldre BMW.

Da gjenstår det bare å få sett litt på noen små endringer/planer med bakstilling før Karlskoga.

Thomas

Utlogget 666 Martin Buer Haugseter

• Pilota
« Svar #3 på: 14. April 2013, 17:22:25 »
Hupp!
Så da var rattrusten borte:)
Bygget du om til wireoverføring?

Martin

• Pilota
« Svar #4 på: 14. April 2013, 20:21:54 »
Ble wire system, men var ikke helt rett frem og Lego. Wire endene krasjet med bremsepumpa ved bruk av den originale wire braketten. Så noen modifikasjoner måtte til her.

Så var det lokket for Aksel tetning på drivaksling. Den var jo lik og passet i kassen osv, men den er noen mm kortere i den enden som stikker inn i kassa for riktig press på lageret til diffen.
Så jeg måtte raide 4 girkasser for å få nok shims til å få strammet opp lageret på diffen.

Men det ser ut til å virke helt greit, noe kosmetiske endringer skjer nok med tiden men nå må denne etterutdanningen og en bråte med eksamener prioriteres i nær fremtid. Skal klare å presse inn Karlskoga. ;)

• Pilota
« Svar #5 på: 04. Mai 2013, 20:35:51 »
Nr. 50 skal prøve med en ny type hjul, 4-kant hjul for mest mulig bakke kontakt ved mye vind. ;)
« Siste redigering: 04. Mai 2013, 20:42:03 av #50 Thomas Stokkan »

Utlogget #34 Jens Hagen

• Pilota
    • E-post
« Svar #6 på: 04. Mai 2013, 21:55:21 »
Skal du ha Nitrogen i hjula eller?

• Pilota
« Svar #7 på: 04. Mai 2013, 22:40:14 »
Når en har tilgang på det så må det jo prøves... ;)

Utlogget #34 Jens Hagen

• Pilota
    • E-post
« Svar #8 på: 05. Mai 2013, 20:07:40 »
Jo, helt enig.

• Pilota
« Svar #9 på: 07. August 2013, 00:44:18 »
Søndag fikk nr. 50 prøve ny forgasser lykkelig uviten om att Cyl. 3. levde sitt eget liv før byttet ble det ikke noe bedre etterpå.... Motoren gikk kun på 3 cyl. grublet litt men parkerte den for dagen. Mandag stusset jeg enda litt mer og fant ut at jeg burde sjekke litt grundigere. Plukket ut tennplugger og sjekket for gjennomslag, Og det var det!! Gjennomslag på cyl.3 ned i vevhuset, var ikke akkurat det jeg hadde håpet på. Bil inn i garasjen og plukke ned alt fra frontruta og frem.

Tirsdag har gått med til å prøve å få fatt i noen deler, noe kommer på Onsdag med Fedex ekspress, men Mister Lorang ser ut til å bli løsningen igjen... Takker Anders

Etter å ha raidet Anders, kom jeg hjem med ett sett med stempler hvor ringene virket bra samt en toppakning da den jeg hadde liggende var til noget mindre cc..

Motoren har tidligere hatt en rast sylinder og den personen som har borret opp og monter inn ny foring har vært litt små sløv!! så foringen ligger noen hår under resten av blokka..(blokka skulle vært planet, men det har jeg ikke mulighet til nå). Men etter litt modifisering av topppakning i lengderetningen så har jeg fått så mye tetning som mulig mellom cyl. 3 og 4.

Short block er montert og alt ser greit ut, toppen er montert og dratt til riktig. Da er det bare resten igjen, før en liten oppstart.. Kan hende at det går.

Får ett ringsett til i morgen til backup motoren men er short for toppakninger. Dro med meg en små sliten kobberpakning fra Anders som muligens kan reddes. Men jeg kan se en lysåpning mellom cyl. 3 og 4. når jeg holder rettholdten over. Så da bør nok også den toppen planes for å være hundre.

Må nok jobbe litt mer med bilen før NM på Våler.

Nå blir det å bestille opp ett lite delelager med Støtstangs deler så jeg er selvforsynt for en periode fremover.

Det banale er at den ENE 1050 abarth motoren som jeg vet er bra ble satt inn i 12-7 til frua forrige uke.. (motoren har stått ferdig ett årstid, og hvorfor den ble monter nylig vites ikke.. Må ha vært no greier med for mange dager med bra vær og for lite tid i garasjen). Å sånn går no dagan.....

Vi ses nok på Våler med (eller uten) nr. 50

Natta...

Utlogget Anders Lorange

• Pilota
  • Stå pååååå.....! (112/128)
« Svar #10 på: 07. August 2013, 09:06:06 »
Hei Thomas.
Det er jo en selvfølge at en hjelper hvaerandre i Corsa serien. Det er jo noe av det som Corsa'n er kjent for og det minste en kan gjøre. Har opp gjennom årene samlet på endel deler fra 1050 motorer . Hyggelig hvis de kan komme til nytte.
Tvi tvi Thomas håper at vi ser deg med bil på Vålerbanen i helgen. Stå på.
Anders ;)

• Pilota
« Svar #11 på: 08. August 2013, 07:02:00 »
Da var det liv i bilen og motoren igjen. Motor går nok en smule rik men det får bare gå. Litt små montering og justering igjen nå så er vi forhåpentligvis der.

Utlogget Anders Lorange

• Pilota
  • Stå pååååå.....! (112/128)
« Svar #12 på: 08. August 2013, 09:51:20 »
 ;D ;D : ;D
Bra jobbet,gleder meg til å se deg på Vålerbanen.
Anders

Utlogget Vegar Johannessen

• Comitato
    • E-post
« Svar #13 på: 08. August 2013, 15:56:17 »
Godt jobba! IkkE noe er som litt panikkskruing før løp. Man føler man lever da :)

• Pilota
« Svar #14 på: 09. August 2013, 07:14:15 »
Kanke akkurat si at det føles ut som en lever med 19 timers dager bestående av kaos på ærbe og enda mer kaos i heimen.... Men vi kom oss igjennom ser det ut til ;)