Skrevet av Emne: Corsa Italiana i korte trekk - klasseinndelinger og regelverk  (Lest 18986 ganger)

Utlogget Jon-Even Johansen

  • Comitato
  • Innlegg: 867
  • Fredrikstad
    • E-post
Corsa Italiana står nå foran sin 8. sesong etter den spede starten i 2007.
Kort fortalt er Corsa Italiana åpent for alle italienske biler som er eldre enn 15 år gamle.
Bilene må ha merkesriktig motor, dvs. at en Alfa må ha en motor som har stått i en eller annen Alfa, og motoren bør ikke være mer enn 15 år gammel.

Corsa Italiana er organisert som en "Klubbrace-serie" i regi av Klubb Alfa Romeo Norge.
Vi kjører ved 5 anledninger i året og 2 løp hver gang - 10 race i løpet av sesongen.
De 8 beste er tellende i sammendraget for å kåre en sammenlagtvinner av serien.
I tillegg kåres det vinnere av de forskjellige klassene.

Corsa Italiana kjøres etter prinsippet om Gentlemans-racing, dvs. at man skal ta hensyn til hverandre, og søke i det lengste å unngå ufin kjøring og platekontakt.
Kampen om pokalene finnes sted ute på banen og ikke i depot.
Corsadeltagerne er en sosial gjeng som mer enn gjerne hjelper hverandre for å få en konkurrent på banen om han har vært uheldig og kjørt i stykker noe.
Det går fort å bytte girkasse når folk står i kø for å hjelpe til!

Serien deles i 5 klasser basert på effekt/vekt-forholdet i vårt kalkuleringsskjema.

Regler og klassekalkuleringsarket kan man laste ned fra corsaitaliana.no
« Siste redigering: 02. Oktober 2013, 14:49:21 av Jon-Even Johansen »
0o=V=o0

Utlogget Jon-Even Johansen

  • Comitato
  • Innlegg: 867
  • Fredrikstad
    • E-post
Sv: Corsa Italiana i korte trekk - klasseinndelinger og regelverk
« Svar #1 på: 13. Februar 2013, 19:25:04 »
Klasseindelinger:

Klasse 4 - Coppa Mille Tre Cento

Coppaen - eller 1300-klassen er vår klasse for småbilene med sugemotor inntil 1300 kubikk.
Bilene må klasse inn i klasse 4 med et vekt/effektforhold på over 7 kg/hk ihht. kalkuleringsarket.
I praksis vil det si f.eks en ca 700 kilos startklar bil (inkl. fører og utstyr) med en motor under 1300 kubikk på rundt 100 - 110 hester litt avhengig av hva man har gjort med bilen.

Typiske biler er Autobianchi A112, Fiat 127, Fiat 600/850/1000, Fiat Cinquecento, Punto etc. men Alfasud 1200, Lancia Fulvia og Alfa 105 serie med 1300 motor er biler som vil klasse inn i Coppa Mille Tre Cento.

En veldig morsom klasse som absolutt ikke er noen sinker på banen, noe de beste rundetidene er bevis på.
Klasse 4 er en fin nybegynnerklasse for de som har lyst til å prøve seg på banen.
« Siste redigering: 11. November 2016, 11:14:14 av Jon-Even Johansen »
0o=V=o0

Utlogget Jon-Even Johansen

  • Comitato
  • Innlegg: 867
  • Fredrikstad
    • E-post
Sv: Corsa Italiana i korte trekk - klasseinndelinger og regelverk
« Svar #2 på: 13. Februar 2013, 19:52:45 »
Klasseinndelinger

Klasse 3

Klasse 3 kan man gjerne si er standardbilklassen. Vekt/effekt-forholdet er over 7 kg/hk, som Klasse 5.
Men i klasse 4 er det ikke noen begrensning på kubikken.
Klasse 3 er også en fin nybegynnerklasse for de som vil prøve seg, og mange stiller i Klasse 4 som et team med 2 førere.
På den måten får man prøvd seg samtidig som kan dele på utgiftene.

En typisk Klasse 3 bil er en relativt standard 1000 kilos bil med en litt modifisert 2 liter sugemotor.
Eksempler er Fiat Ritmo Abarth, Alfa GTV 2.0, kanskje med TS-motor, Alfa Bertone med 2.0 liter Nord eller TS, Fiat Uno Turbo.
Ca 1000 kilo + 130-140 hester gir en morsom bil som ikke er tynet til kanten av stupet, noe som borger for driftsikkerhet og mange morsomme runder på banen.
« Siste redigering: 11. November 2016, 11:13:58 av Jon-Even Johansen »
0o=V=o0

Utlogget Jon-Even Johansen

  • Comitato
  • Innlegg: 867
  • Fredrikstad
    • E-post
Sv: Corsa Italiana i korte trekk - klasseinndelinger og regelverk
« Svar #3 på: 13. Februar 2013, 20:02:58 »
Klasseinndelinger

Klasse 2

Klasse 2 er klassen som klasse 3 bilene har vokst seg ut av. En typisk bil er en tidligere 3-bil som har blitt yterligere lettet og trimmet inn i klasse 2.
Eller en relativt standard 3 liter V6 som f.eks. Alfa 75 V6 eller 2 liter turbobil, f.eks Lancia Thema Turbo.
Lettet og trimmet Alfa 155, Alfasud med 1,7 liter 16V er andre eksempler.

Vekt/effektforholdet i klasse 3 er mellom 6,99 - 5,6 kilo/hk.

Klasse 2 bilene begynner å bli raske, de raskeste er for lengst oppe å leker i Klasse 1 feltet.
Sammenlagtvinneren 2012 var Ivar Olafsen som kjørte klasse 3 med en 75 V6 (Se bilde under)
« Siste redigering: 11. November 2016, 11:14:53 av Jon-Even Johansen »
0o=V=o0

Utlogget Jon-Even Johansen

  • Comitato
  • Innlegg: 867
  • Fredrikstad
    • E-post
Sv: Corsa Italiana i korte trekk - klasseinndelinger og regelverk
« Svar #4 på: 13. Februar 2013, 20:19:53 »
Klasseinndeling

Klasse 1

Klasse 1 er den "verste" klassen i Corsa Italiana.
Selvsagt også en klasse det krever endel innsats i utstyret når man snakker om trimmede turbobiler som Lancia Delta Integrale og Alfa GTV med 3,2 liter og turbo.
Raske biler med fantastisk lyd når 3-400 hester og oppover slippes løs i fri utfoldelse.

Vekt/effektforholdet i klasse 1 er 4,24 - 2,25 kilo/hk utregnet etter regnearket.

Ofte er det såpass mange biler totalt til start at man deler heatene i klasse 1, 2 og 3 og så kjører klasse 4 og 5 sammen, avhengig av hvor mange som er påmeldt i hver klasse.
Når de raskeste klassene går inn i første sving er det stor spenning både blant førerne og publikum.:-)
« Siste redigering: 19. April 2013, 14:12:02 av Jon-Even Johansen »
0o=V=o0

Utlogget Jon-Even Johansen

  • Comitato
  • Innlegg: 867
  • Fredrikstad
    • E-post
Sv: Corsa Italiana i korte trekk - klasseinndelinger og regelverk
« Svar #5 på: 14. Februar 2013, 22:11:13 »
Har du spørsmål rundt Corsa Italiana?

Ta kontakt på mail:
info@corsaitaliana.no

eller logg deg inn og bruk forumet.

Teknisk personell kan nåes på mailadressen teknisk@corsaitaliana.no

0o=V=o0