Skrevet av Emne: #100 - Scuderia Lumbago  (Lest 57800 ganger)

Utlogget #100 - Per Husaas

  • Pilota
  • Innlegg: 2
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #135 på: 08. Juli 2020, 19:42:50 »
Takk for nok en fin dag på rudskogen!

Vi kom hjem med ny pers begge to, èn pokal, og en clutch som ikke vil fri ut..

1.45 barrieren er endelig brutt, med 1.44.945 på meg og 1.44.689 på Erik!
Terje er fortsatt en hårsbredd foran, og forbasket vanskelig å få has på.. Nummer 76 er også meget rask, så det er full fight om poengene!

Nå er det ned med kassa for å finne clutchfeilen, og kanskje man får tid til å montere en splitter også.

#100 - Scuderia Lumbago - Alfetta GT 1975

Utlogget #72 Terje Nilsen

  • Pilota
  • Innlegg: 7
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #136 på: 09. Juli 2020, 10:35:38 »
Klasse 3 blir bare raskere å raskere . Grattis med ny pers. Kara.👏
Å være et lite hestehode forran er tøft for syken.
Ikke bare bare å bli jaget 🤔

Utlogget #100 - Per Husaas

  • Pilota
  • Innlegg: 2
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #137 på: 10. ſeptember 2020, 15:23:46 »
Som noen sikkert har sett har ikke 100 vært påmeldt på en stund, det er grunnet fatal feil på motor..  :-\

Den gikk jo veldig godt helt til gir-skiftet røk, dog med en ufin tikking. Lyden har nok kommet av kontakt mellom ventil og stempel grunnet ujevn stempeloverflate..
Motoren har spist noe hardt (igjen), og kratrene dette har etterlatt har gjort kontakt mulig (max høvlet topp gir ikke mye klaring!).
Dette så vi også spor av i rådelagrene, så om vi hadde tatt sjansen og stilt med motoren som den var hadde vi nok ikke kommet langt.

Vi kastet da inn håndkledet for sesongen, da ingen av oss hadde tid til å bygge opp motoren i hui og hast.

Nå pønskes det ut ny plan for motor med forsterkninger i flere ledd (innenfor klassereglementet riktignok!), og en strategi for å legge oss så nært vektgrensen som mulig. Vi ble veiet litt for lett i siste løp, så der må vi få bedre kontroll.

Girskift problemet viste seg å være et av de fremre girkassefestene.
Modifikasjonen med en bolt rett igjennom festene for stivere hold har en risiko, hvis boltene løsner litt på kassa så roterer festet rundt bolten og lager krefter festet på kassa ikke tåler.

Løsningen ble en 3mm stålbrakett mellom 3 av hullene på kassa, og 1 bolt til gjennom girkassefestene så det ikke kan oppstå rotasjon.

Arbeidet ligger klart, god tid til neste sesongstart!  ::) ;D
#100 - Scuderia Lumbago - Alfetta GT 1975

Utlogget #100 - Per Husaas

  • Pilota
  • Innlegg: 2
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #138 på: 09. Mai 2021, 22:50:42 »
Takk for en flott sesongåpning på vålerbanen!

Vi var jo litt spent på nybygget motor, men den fungerte veldig bra bare vi sørget for å sette peilepinnen skikkelig på plass.  ::)

Begge var passelig rustne etter lang tid uten kjøring, men i løpet av dagen var nå begge på lave 1:08 runder. Bilen viser om ikke annet potensiale!

Race 1 var en svett erfaring for undertegnedes del siden en 75 fra valdres insisterte på å passere. Etter 12 runder med frenetisk ratting var jeg fortsatt foran!  ;D

Race 2 ble jo litt klabb og babb med safetybil, og siden vi ikke hadde ladestrøm fra dynamoen i pit før løpet engang så lå det i kortene at det ble et avkortet løp. Erik fikk noen fine runder før spenningen ble for lav om ikke annet. Bilen hostet seg likevel over målstreken, så vi unngikk DNF.

Nå er heldigvis rep. listen litt kortere før neste løp, så vi ses nok der!  :)
#100 - Scuderia Lumbago - Alfetta GT 1975

Utlogget #100 - Per Husaas

  • Pilota
  • Innlegg: 2
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #139 på: 11. Mai 2021, 10:50:37 »
Vi hadde med et 360 kamera, så disse videoene kan du velge hvilken vei du vil se. :)

Race 1: https://www.youtube.com/watch?v=7kbh05P024o

Race 2: https://www.youtube.com/watch?v=0s9RXU_JTFQ

Eksponeringen i auto mode taklet desverre ikke helt knallværet utenfor bilen, så det er litt dårlig sikt ut vinduene.. Noe å huske på til neste gang. Neste gang setter jeg kameraet riktig vei i begge løpene også. ;)
#100 - Scuderia Lumbago - Alfetta GT 1975

Utlogget #xx Vegard Lucasen

  • Pilota
  • Innlegg: 1
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #140 på: 12. Mai 2021, 07:52:53 »
Vi hadde med et 360 kamera, så disse videoene kan du velge hvilken vei du vil se. :)

Tøft!  8)

Utlogget #100 - Per Husaas

  • Pilota
  • Innlegg: 2
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #141 på: 29. August 2021, 12:54:11 »
Sesongoppsummering.

#100 har hatt et litt turbulent forhold til topppakningene sine i år, 2 ganger har vi reist slukøret hjem med olje i kjølevannet.. I tillegg har vi blitt stoppet av gåen dynamo, og batteri nå siste løpsdag.

Likevel har det nå blitt noen pokaler, og å avslutte med banerekord for klasse 3 er jo herlig! 1.07.178 blir kanskje stående for evig også siden det sannsynligvis blir andre regler neste år.  ;D

Til siste løp tok vi frem det hemmelige våpenet under nesa på bilen, og det funket jo veldig bra! Når dagen var omme så var 15mm kryssfiner blitt slipt ned til ca 7, så vi må nok henge den litt opp i fremkant. Vi satser på en mer komplett kjolepakke og kanskje en diffuser også til neste år, for dette var en betydelig forbedring.

Takk for i år til alle førere og spesielt arrangører!
#100 - Scuderia Lumbago - Alfetta GT 1975

Utlogget #100 Erik Narverud

  • Pilota
  • Innlegg: 0
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #142 på: 12. Februar 2022, 00:03:55 »
Må forsøke å holde litt liv i tråden her, det er jevnt sig med aktivitet i Lumbago-verkstedet. Dog mulig vi må skru opp tempo litt for å rekke sesongstart, som vanlig… Målet var å gå opp til klasse 2  i 2022, men ettersom regelendringer er utsatt må vi se om det kanskje blir en sesong til i klasse 3.

Prosjekt «Barsk og billig Twin Spark» går imidlertid fremover. Utgangspunktet er en godt brukt 155 8V TS som skal få litt mer pulver og så settes på langs i 100. Dette krever litt spesielle tilpasninger, i tillegg til den vanlige «massasjen». Om det ble så billig til slutt kan jo også diskuteres…

Toppen på denne motoren hadde endel korrosjon etter å ha stått lenge, som bilde under viser.
 Etter porting, seteslip og planing ble den imidlertid ganske bra!

Utlogget #100 Erik Narverud

  • Pilota
  • Innlegg: 0
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #143 på: 12. Februar 2022, 00:08:42 »
Toppen ble portet på tradisjonell måte med sliper, mens innsuget ble borret opp i fresemaskinen. Litt pen portmatching med dremel etterpå ga en ganske sømløs innsugskanal.

Utlogget 7 Bjørn Ivar Iversen

  • Pilota
  • Innlegg: 0
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #144 på: 12. Februar 2022, 09:50:57 »
Hei det er godt å se att det skjer noe i garasjen hos noen stå på å møt opp på karlskoga  :)

Utlogget #100 Erik Narverud

  • Pilota
  • Innlegg: 0
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #145 på: 15. Februar 2022, 23:46:46 »
Motoren har fått kina-råder («maxspeedingrods») laget for 75TS. Disse er ca 1.5mm lengre enn rådene til 155-motoren, og gir en fin økning i kompresjon. De originale stemplene er ganske lette og fine, imidlertid måtte de dreies av litt på kanten for å ha klaring til toppen når de kombineres med de nye rådene. Litt dypere og større lommer til ventiler måtte også freses ut.

Utlogget #100 Erik Narverud

  • Pilota
  • Innlegg: 0
    • E-post
Sv: #100 - Scuderia Lumbago
« Svar #146 på: 01. April 2022, 23:50:34 »
det var ikke bare stemplene som måtte ha mer plass til ventilløft; toppen er også litt for trang for de mer hissige kamprofilene, og fikk en tur i fresen. De originale foringene virket å være i rimelig god stand, men fikk en tur i honemaskinen hos Jahrmann Motorteknikk på Jaren.