Skrevet av Emne: #176 - Scuderia TOTEN  (Lest 136062 ganger)

Utlogget #176 - Arve Vassbotn

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
#176 - Scuderia TOTEN
« på: 13. Februar 2013, 14:46:01 »

Fjorårets siste versjon av #176.

Team medlemmer:

Primo pilota: Arve Vassbotn
Altro pilota:  Sondre B. Vassbotn

Macchina: FIAT Punto 55S

Motore: FIRE 1242

Coppa milletrecento

Så får vi ta resten etterhvert  ;D
« Siste redigering: 13. Februar 2013, 19:23:30 av #176 - Arve Vassbotn »

Utlogget Admin

• DNS
  • Administrator
  • Internettmaskinist
    • Garnes Data AS
    • E-post
Sv: #176 - Scuderia TOTEN
« Svar #1 på: 13. Februar 2013, 14:48:31 »
Beklager til alle dere andre, men dette er nok Verdens Tøffeste Bil :D

Utlogget 72 - Bo Wilhelm Kielland

• Pilota
    • E-post
« Svar #2 på: 13. Februar 2013, 15:27:37 »
I alle fall et FETT hjulløft!!!!

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #3 på: 14. Februar 2013, 09:14:24 »
8. Februar 2010 - Galskapen er i gang (hentet fra Lazzaroni):

Har lenge sett etter, en Punto I tredørs med 1242 snurre, men så dukka det opp ett heller misslykka "gatebil" forsøk av en Punto 55. Den har versert på diverse fora i noen morrotråder, hånet, spottet og lagt ut til allmen latter. Men, hvem bryr seg vel om det? ikke jeg i alle fall.

Det er en '94 model, uten startsperre  :D det forenkler en del ting. Den har masse støgg plastikk rundt om, MEN det veier nesten ingenting, betraktelig lettere enn originalfangere i alle fall, og det er jo bra. Katalysator er fjernet og det er satt på ett 2" SIMMONS anlegg, så da slapp jeg billig unna der også. Den hadde stått i ca. 3 måneder og var temmelig nedsnødd, men starta på flekken.. Punto ruler   ;D  Snurra er den fryktinngytende 1,1 med 55 gamp, så dette kommer til å rive skinnet av de aller fleste pølser...  ::) Men det er forsatt mye som må fikses og brushes på, dessuten er det noe som heter tid og penger også.... målet er å få kjørt i alle fall ett løp i år.

Slik ser da herligheten ut:

Og værre blir det  :lol:

Den er så lav med all plastikken på at fremfanger må fjernes for å få den på bilfrakter, og det FØR jeg har gått på den med diverse senketriks...

Ja, ja de gærne har det godt!  :D
« Siste redigering: 14. Februar 2013, 10:12:52 av #176 - Arve Vassbotn »

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #4 på: 14. Februar 2013, 09:30:57 »
27. august 2010 - Ting Tar Tid:

Liten update fra Scuderiaen.

Vogna er nå nede på bakken, bremser i begge ender er gått over, bak er absolutt alt byttet fra rør til bremsebånd, og plutselig var der bremser bak gitt, både den som er operert med foten og den som opereres med armen  :D Nye hjullager ble også satt på plass, så nå ruller det så fint så.

Foran var det meste nytt så der ble det bare plukket ned, renset og klint på litt kobberpasta på glidedelene. Bremseveske bytta.

Nye TOYO Proxes T1R i dim 195/50-15 er satt på, og det ble "noe" trangt i hjulbuen bak, så her må slegga frem igjen. Kjører rene gatedekk til å begynne med, tror nok at både jeg og jr. har mer enn nok med å lære og kjøre bil, så racing dekk får komme når vi har slitt ut disse....

Etter ett par timers ræs på bygdeveiene rundt om på Toten i går kveld, sitter jeg igjen med følgende foreløpige konklusjon:

Fjærene til Fritz var, som fryktet, noe myke. Bilen er lav og stiv for all del, men ved hurtig kurvekjøring og godt pådrag ut av sving subber det bak, og jeg syns den krenger "litt" mye....  ::) Foreløpig løser jeg subbinga med slegga....  :o

Bremsene vriker som de skal, det ble fire rette streker i grusen  :lol: og den går rett frem ved hard nedbremsing på asfalt, så da er det godkjent   :o

Motoren er tett, den svetter litt olje rundt toppdekselet, men det ser nå ut som tørsten etter vann endelig har gitt seg, måtte nok bare få kjørt den litt hardt ser det ut som.

Rusthulla i gulvet har jeg en plan for i forbindelse med bur og sete montering.

Så da er det bare å få ringt til burbyggern som jeg avtalte burbygging med i April   :-[ ...... ting tar tid...... i alle fall når en bare har ett par korte kveldstimer ett par kvelder i uka..

Og, vingen.....?? vel unggutta på den lokale Æsso'n syns den var "dritkul"   ::)

Det ser værre ut enn det går....  ::)

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #5 på: 14. Februar 2013, 09:39:53 »
10. september 2010:

Progrezione!   ;D

Har hatt ett døgn med prøveskilter igjen, runden med slegga er ennå ikke nok. Mulig jeg må få lånt meg en karosserijekk så jeg får jekka ut hjulbuene bak.... 8)

Men vi var på langtur i gårkveld, 15 mil med bra kjør og jeg må nok innrømme at det bråker mer enn det går   ;D
Hovedhensikten med kjøreturen i går var å få tilpasset noen rørbiter som etterhvert skal bli ett bur.

Morsom fyr han som bøyde rør til meg. Sto og klødde seg litt i skjegget, gikk ett par runder rundt bilen, kikka inni, klødde litt til i skjegget, og så kom det: - Den der skal ha Golf I hovedbøyle og røra rundt fordøra tenker jeg er en BMW 3-serie.... resten bøyer vi til.... :shock:  Så rusla han inn på låven, slengte ut noen rørstubber, slengte de i bøyern og vips var røra klare. Tror jaggu han hadde gjort det før!   ;)

Så nå har jeg rør til ett halvt oljeraffineri liggende baki bilen, 12 festeplater, skruer og hylser for skjøting, til under halve prisen av det Pedersen ville ha. Og ja det er ordentlige rør, ikke noe skrapjærn som ble raska sammen.

Da var det bare å få fintilpasset og sveist skjiten, så er største utfordringa gjort.

NÅ er det lys i tunnellen!   ;D

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #6 på: 14. Februar 2013, 09:42:25 »
21. mars 2011:

Nok ett slag i trynet.....

Bur byggern jeg har hatt en avtale med hadde glemt hele dritten og når jeg ringte for å høre når jeg fikk audiens, var svaret: - sorry har booka opp utover hele våren, glemte deg i farta.... SUKK!!

Skal det være så vanskelig å få disse jævla røra sveist sammen da??

Motivasjonen forsvant som dugg for solen, nå står det liksom i full stampe her.  >:(

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #7 på: 14. Februar 2013, 09:45:47 »
22. april 2011:

Har hoppa elegant over mageondet til den blå fare og heller sett på ting som er litt mer morsomt. Som for eksempel prøvemontering av sete:

Skal litt til å treffe på første forsøk, og det fulgte ikke med skuer...

Noen som vet dim på disse skruene som skal inn i stolen?

Men det ser jo ut til å bli en trivelig plass...

Og følger en den røde ledninga så har batteriet tatt plassen til reservehjulet..

Så det er da ikke helt stillstand i garasjen..

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #8 på: 14. Februar 2013, 09:48:14 »
2. mai 2011:

Litt småpyssel blir det jo når en ellers bare går og sparker grus og venter på at bursveisern skal finne ett høl i timeplanen sin...

Har egentlig grudd meg til å rive av bakfangern etter at garasjegulvet dukka opp inne i bilen, var redd for at det venta mer arbeid der....... men joggu sa jeg hurra når jeg endelig tok mot til meg og skrudde den av..

Dette var jo ikke så gæli som ventet, de gamle støtfanger festene var jo heeeelt oppmorkne, men de brukes jo ikke alikevel. De får henge der en stund til....

Dagens aktivitet var feste av tauekrok bak, og en båtfortøyning fra Biltema får gjøre nytten  :lol:

Pil må en ha, så litt maskeringstape, hvitmaling og en pensel og det også var i boks:

Disse Fast & The Furios plæstikk delene som er slengt på har en lakk kvalitet hinsides dårlig, så det fulgte med endel blåmalig enda maskeringen bare satt løslig på noen minutter...

Men, da er det en ting til som kan krysses av på lista   ;D

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #9 på: 14. Februar 2013, 09:49:41 »
6. mai 2011 - Det drar seg til:

Der er lys i tunnelen, og denne gang er det ikke møtende tog!!!

- Å Hurra meg hopp, jeg er så glad i dag... Var det ikke det harepusen sang i reve enka?

Burbyggern har rydda plass i timeplanen, så om ett par - tre uker bør røra være på plass, fastsveist i hverandre, og ikke minst i bilen.  ;D

Ahhh... da kan jeg slippe den tanken, for en stund..

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #10 på: 14. Februar 2013, 09:52:09 »
16. mai 2011:

Litt må en jo pusle med mens en venter. Var på den lokale malingssjappa og ba de blande litt lys blå emaljelakk til meg....

Gøyv på med vinkelsliper og pusserondell, fjerna all gammel dritt, overflaterust og litt til, spraya over sinkgrunning og lette frem burken med nyblandet lys blå maling.......

:o Joggu sa jeg lys blå..... Sjappa var stengt for dagen så det fikk bare stå til. Uansett, det ble mye bedre enn slik det var.   :D

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #11 på: 14. Februar 2013, 09:55:05 »
18. mai 2012:

Nok en kveld med litt putling i garasjen, mon tro hva teknisk sier til dette:

Boksen er skrudd fast i bånn av hjulbrønnen med gjennomgående skruer, via en jernplate i bånn av boksen med to øyer til ett par laaange kroker. Batteriet står oppå platen, mellom krokene. Over batteriet er en festedings skrudd fast i krokene. Det var skikkelig lett å forklare....  :D  Mellom boksen og bånn av bilen går så reima som holder lokket på plass...

Om teknisk syns dette er OK, så er det kun buret, seler, finjustering av stolen og catchtank igjen..... tror jeg.. :)

Det kule er jo at den "lyseblå" lakken min er samme farge som Biltemas mørkeblå batteriboks

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #12 på: 14. Februar 2013, 09:57:37 »
21. mai 2011:

Scuderia Toten har nå to stk. piloter med rett til å føre ræserbil på bane   ;D

Gamlingen og junior logga inn på breislædd stevnet på Våler i går, mens de fleste studerte  plæstikk modda biler og damer med hånda godt plantet rundt en pilsboks, tok vi H-lisens. Jeg var nok litt skeptisk når jr. tok plass bak rattet på 159'en og kjørte sine første meter på bane noensinne....   :o men jeg må si jr. imponerte stort, ett par runder så hadde han flyten, om det ikke var verdens beste sporvalg hele tiden..  ;)

Alt i alt en vellykket dag....... Gatebil var ikke noe for oss, fant vi ut på vei hjem..  ;D
« Siste redigering: 14. Februar 2013, 10:15:57 av #176 - Arve Vassbotn »

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #13 på: 14. Februar 2013, 10:00:18 »
9. juni 2011:

Progrezione:

Fremdelen av buret ferdig tilpasset i kveld.   ;D

• Comitato
  • Skreia - Østre Toten
    • Home of the "Viper"
    • E-post
« Svar #14 på: 14. Februar 2013, 10:02:05 »
24. juni 2011:

Det ramlet inn en slik SMS melding på min portable telefon. Der sto det at rørledingen fra Kårstø nå var ferdig tilpasset og forskriftsmessig festet i alle ender.

Kraftverket er klar for produksjon!!   ;D

YIPPE!!