Skrevet av Emne: #89 Fiat Uno, lufter mulighet for adopsjon  (Lest 187 ganger)

Utlogget #xx Vegard Lucasen

• Pilota
    • E-post
#89 Fiat Uno, lufter mulighet for adopsjon
« på: 18. August 2021, 15:14:42 »
Nå har det passert 4 år siden den ble parkert i garasjen, og det ser ikke ut som det blir kjøring i overskuelig fremtid. Kanskje noen andre vil ha mer glede av bilen enn meg? For info om bilen er det best å ta en titt gjennom denne tråden: https://forum.corsaitaliana.no/index.php?topic=274.0 Der står det meste jeg har gjort med bilen. Det ser ikke ut til at de eldste bildelinkene virker, men bildene vises om man åpner dem i en ny fane.

Det er verdt å nevne at bilen ble bygd opp i England allerede i 1993, og har gått som løpsbil siden det. Den har blant annet flere mesterskaps-seiere i BRSCC Le Mans-Auto Italia Championship, så dette er en bil med mye historie.

Et kort sammendrag av spec:
1,5l Lampredi sohc
Balansert original bunndel
128 Rally stempler, originale
Svært godt preppa topp fra Simeon Graovski med 40mm ventiler (Fiat Racing Parts)
Dbilas kam, rally spec
2 stk Weber DCNF 40mm
Supersprint-look på grenrør, usikker på merke
Quaife diff
Et beist av et bur
Gamle coilovers fra bilen gikk i England
Bremser fra Uno Turbo foran og bak
Digital tenning fra Lancia Delta
Og ikke minst, bilen er høyrerattet. Så godt som alle norske baner går mer klokka, da er det best å sitte i innersving. ;)

Jeg tør påstå at motoren er frisk, ihvertfall mtp at det er en ganske snilt bygd motor. Den liker ikke tomgang eller søndagstur, men på fullt øs, særlig når nåla passerer 4500-5000 - da er det riktig så trivelig.  8) 8) 8) Den har aldri vært på rulle, så jeg aner ikke effekt.

Under siste løp mistet motoren effekt utover i løpet. Kompresjon ble målt, og var i orden. Derimot var tenninga helt på styr. Bilen ble kjørt inn i garasjen etter dette løpet, og har ikke vært rørt siden. Så det første som må gjøres er å gå over tenninga.

Noen som blir fristet?

Her er en artikkel i Auto Italia om denne bilen, fra 2003.

Utlogget #xx Vegard Lucasen

• Pilota
    • E-post
Sv: #89 Fiat Uno, lufter mulighet for adopsjon
« Svar #1 på: 24. August 2021, 15:05:14 »
Solgt  :-\

Utlogget #100 Erik Narverud

• Pilota
    • E-post
Sv: #89 Fiat Uno, lufter mulighet for adopsjon
« Svar #2 på: 25. August 2021, 15:45:22 »
Da får vi se den i Corsaen igjen snart?