Skrevet av Emne: fremtidig regelverk  (Lest 680 ganger)

Utlogget Mats Andersen

• Pilota
    • E-post
fremtidig regelverk
« på: 21. ſeptember 2020, 22:30:13 »
Hei alle!

Jeg lurer på hva som er lagt opp til mtp nytt regelverk, evt nytt klasseberegningsmodell? Er dette noe som snakkes om, eller legges det opp til åpent møte om saken?

Vil det gjøres bredere eller smalere?
Jeg har delt noen tanker om dette tidligere der hovedideeb er at flest mulig biler må stille til start for å holde liv i engasjement rundt serien uavhenging om vi blir en NM gren eller KARN event.

Vet ikke om tidspunkt er riktig men jeg vil kaste ut et forslag:

3 klasser der 3 forskjellige "typer" blir ivaretatt.
Kort sagt de som liker å kjøre men ikke skru,
de som liker begge deler,
og til slutt de som liker begge deler men ender opp med nesten bare å skru:

Klasse 3 som innstegsklasse, lavterskel/kost.
Her favnes biler med minimale oppgraderinger utover vognlisenspliktige modifikasjoner. Litt dekk, bremser muligens sportsdempere og letting.
Det skal være mulig å kjøre her for alle som ønsker å teste banekjøring. Lite skruing.

Klasse 2 som klassen for de som har tatt steget et stykke videre, mer skruing.
mer letting, trimming modifiseringer som gjør bilene mer banefokusert. Her favnes store deler av dagens startfelt muligens.

Klasse 1, Her er klassen for de som virkelig liker å lage bil og ødelegge drivlinjer og motorer. Her er de raskeste og minst driftsikre bilene, Alt fra eksotiske italienske seriøse prosjekt med alvorlig fartspotensiale til de som ikke er fornøyd i klasse 2 og vil ha enda mer utfordring i forhold det mekaninske.
Her bør det være god takhøyde. Og de som er bekymret for at noen biler kan bli for raske må huske på at akkurat de bilene kommer gjerne ikke ofte til mål.  Og den dagen det blir et problem så kan man heller se på regelverket igjen.

Jeg tror at med disse 3 klassene, vil man favne meget bredt og fange opp alle som aspirer å ta med seg noe italiensk å bane, en std 156 eller en blodtrimmet Lambo. Dette spekteret var noe av det unike i tidligere år i corsaen. Det blir gøy for oss som kjører og det blir gøy for de som kommer å ser på.

For undertegnedes del så ønsker man så klart å vinne sin klasse, men jeg føler at på vårt nivå er første prioritet å få en levende serie med mange deltakende biler. Hadde ikke blitt lei meg av å bli frakjørt av en F355 med kompressor, 1meter brede dekk og store vinger. hadde syntes det var kult jeg. ;D ;D

Jeg vet at det har vert snakk om å stramme inn å tilnerme oss svenskenes regelverk. Jeg synes vi skal tenke på vårt eget opplegg. Løp i Sverige er logistisk sett veldig krevende for alle andre i Norge enn de som bor på østlandet og vil igjen kanskje demotivere rektruttering fra midtnorge, sørlandet og vestlandet.

Mats

Utlogget #100 - Per Husaas

• Pilota
    • E-post
Sv: fremtidig regelverk
« Svar #1 på: 22. ſeptember 2020, 08:32:49 »
Støtter tanken fullt ut, vi må få med flere!

Sånn sett var det jo mer tilpasset dette før, med klasse 4 som innstegsklassen. Klasse 3 fungerer ikke like bra siden det nå er 5 sekunder forskjell på de raskeste og de ferskeste..
Man liker jo å ha mulighet til å få pokaler i de første løpene også..  ;)

Helt enig i at det må åpnes på toppen også, statistikken viser klart at det ikke er de raskeste bilene som vinner serien (enda), og hvorfor ikke ta med de villeste italienerne også? Definitivt et trekkplaster i hvert fall!

Tanken med å nærme oss svenske regler er fin den, men vi har vel ikke hatt så mye glede av det? I løpene vi har hatt sammen med de er det jo fortsatt separat poengtelling, så jeg ser ikke helt meningen?
#100 - Scuderia Lumbago - Alfetta GT 1975