Skrevet av Emne: Nytt teknisk regelverk  (Lest 9633 ganger)

Utlogget Øyvind Hoel Fossen

• Pilota
    • E-post
Sv: Nytt teknisk regelverk
« Svar #75 på: 14. November 2021, 23:26:36 »
Hei.

Jeg kan kun snakke for meg selv. Jeg kjøpte en rimelig klasse 3 bil som var «ferdig bygd». Altså klar for løp. Kriteriet mitt var en bil som det var tuklet minst mulig med. Jeg vil ha mest mulig runder for det budsjettet jeg har satt. Håpet er at den skal være greit konkurransedyktig omtrent slik den står.
Jeg forventer ikke å vinne hvert løp, men heller ikke bli lappa av andre biler i samme klasse.
Jeg har ikke satt meg inn i detaljer i regnearket, eller nøyaktig hva foreslåtte endringer vil gjøre. Men jeg har en oppfatning av hva jeg ønsker å oppnå med deltakelse i CI, og hva som påvirker deltakelse.

1. Mulighet til å delta i racing på et rimelig budsjett.
2. En viss grad av konkurransedyktighet i bilen, også dette på budsjett.
3. Forutsigbarhet i regelverket. Om man fra et år til et annet blir dytta opp i klassene, vil man gjerne gå fra ok resultat til backmarker. Det gir ikke akkurat motivasjonsboost.

Og når det gjelder rekruttering må vi også se på helt andre ting enn excelarket også.
Hvordan reklamerer vi for serien?
Hva kan vi gjøre for at serien/konkurransehelgene oppleves så spennende at folk setter av tid og penger for å oppleve det?
Klarer vi å gjøre den tilgjengelig nok? Her kommer regelverk og plassering av konkurransearenaer inn.

Utlogget #100 Erik Narverud

• Pilota
    • E-post
« Svar #76 på: 14. November 2021, 23:32:33 »

#2 Dette var tenkt alle klasser , men fremmet da det er en av endringene som har biltt gjort før å ga meg en del spillerom i klasse 3.
Mulig man ikke skal ha noe stort tillegg for å ha sperre , dette er små justeringer men en effektiv måte å fjerne 10% effekt i klasse 3.
Pussig nok kjørte jeg like fort på Våler nå i høst med slapp motor å sperre som jeg har gjort med de 2 forrige bilene som har hvert helt oppe å nikka på regnearket uten sperre, skulle ikke væra mulig men banen er muligens blitt litt kortere  ;D

TN

Det hjalp litt med nye curbs i nordsvingen, det skal sies  ;). Så skal det også nevnes (veldig lavt) at du ikke er helt umerittert når det kommer til å kjøre fort med 116-bil  ;D

Vedr diffbrems så har vi kjørt både med og uten i #100 og #101, og ellers helt like motorer. Poenget var å skille bilene nettopp på dette punktet, og erfaringen er at 10% tillegg stemte ganske bra for klasse 3, dersom man jobber litt med å sette opp understellet riktig. Dette slår sikkert litt annerledes ut i klasse 1 og 2 når det er mer effekt som skal ned i bakken, men da hører vel bortfall av diffbrems også med til sjeldenhetene…

Utlogget #72 Terje Nilsen

• Pilota
    • E-post
« Svar #77 på: 15. November 2021, 00:24:11 »
Hei.

Jeg kan kun snakke for meg selv. Jeg kjøpte en rimelig klasse 3 bil som var «ferdig bygd». Altså klar for løp. Kriteriet mitt var en bil som det var tuklet minst mulig med. Jeg vil ha mest mulig runder for det budsjettet jeg har satt. Håpet er at den skal være greit konkurransedyktig omtrent slik den står.
Jeg forventer ikke å vinne hvert løp, men heller ikke bli lappa av andre biler i samme klasse.
Jeg har ikke satt meg inn i detaljer i regnearket, eller nøyaktig hva foreslåtte endringer vil gjøre. Men jeg har en oppfatning av hva jeg ønsker å oppnå med deltakelse i CI, og hva som påvirker deltakelse.

3. Forutsigbarhet i regelverket. Om man fra et år til et annet blir dytta opp i klassene, vil man gjerne gå fra ok resultat til backmarker. Det gir ikke akkurat motivasjonsboost.

Og når det gjelder rekruttering må vi også se på helt andre ting enn excelarket også.
Hva kan vi gjøre for at serien/konkurransehelgene oppleves så spennende at folk setter av tid og penger for å oppleve det?
Klarer vi å gjøre den tilgjengelig nok? Her kommer regelverk og plassering av konkurransearenaer inn.

Hei Øyvind
Regelverket blir i utgangspunktet revidert hvert 3de år, tror aldri hensikten med dette er å klasse ut eller inn forskjellige biler men at det kan gjøres små justeringer for å gjøre klassene jevnere da det er et stort spenn i biltyper.
Klasse 3 som jeg tror din bil klasser inn i har hatt en stor utvikling de senere år men som jeg er ganske trygg på at vil tilbakeføres noe ved neste revidering.
Noe av grunnen til dette var vel at det ble fjernet 2 klasser ved en anledning og vekt effekt forholdet ble senket noe for å tilpasse oss den svenske serien på et tidspunkt.
Det er vel egentlig bare 3-4 biler som har fulgt regnearket og stukket litt i fra.
Hvis jeg ikke husker feil så har vel du en 147 2,0 ts. dette er en meget potent klasse 3 bil i mine øyne om den blir satt opp for å  passe din kjørestil osv. så jeg hadde ikke vert bekymret for det.
Personlig tror jeg at alle i CI er enige i  at klasse 3 skal være en innstegs klasse.

Må nesten legge til om du ikke har vært på løp med oss ennå så kan vi kanskje virke litt rare men vi er egentlig ganske ålreite alle sammen  ;D
Å ikke minst hjelpsomme om det er no.

TN

Utlogget Øyvind Hoel Fossen

• Pilota
    • E-post
« Svar #78 på: 15. November 2021, 17:29:30 »
Hei.

Hei Øyvind
Regelverket blir i utgangspunktet revidert hvert 3de år, tror aldri hensikten med dette er å klasse ut eller inn forskjellige biler men at det kan gjøres små justeringer for å gjøre klassene jevnere da det er et stort spenn i biltyper.
Klasse 3 som jeg tror din bil klasser inn i har hatt en stor utvikling de senere år men som jeg er ganske trygg på at vil tilbakeføres noe ved neste revidering.
Noe av grunnen til dette var vel at det ble fjernet 2 klasser ved en anledning og vekt effekt forholdet ble senket noe for å tilpasse oss den svenske serien på et tidspunkt.
Det er vel egentlig bare 3-4 biler som har fulgt regnearket og stukket litt i fra.
Hvis jeg ikke husker feil så har vel du en 147 2,0 ts. dette er en meget potent klasse 3 bil i mine øyne om den blir satt opp for å  passe din kjørestil osv. så jeg hadde ikke vert bekymret for det.
Personlig tror jeg at alle i CI er enige i  at klasse 3 skal være en innstegs klasse.

Må nesten legge til om du ikke har vært på løp med oss ennå så kan vi kanskje virke litt rare men vi er egentlig ganske ålreite alle sammen  ;D
Å ikke minst hjelpsomme om det er no.

TN

Jeg er ikke så bekymret for min egen bil. Jeg tror den er konkurransedyktig uansett.
Jeg fikk med meg italiensk dag på Våler i 2019. Og kunne konstatere at gubben har mye å gå på!

Mine betraktninger er generelle, og kommer som helt fersk, både i racing og CI.

Og de jeg traff på Våler i 2019 var både hyggelige og hjelpsomme.

Hilsen #147
Øyvind Hoel Fossen

Utlogget #13 - Rune Risholt

• Comitato
    • E-post
« Svar #79 på: 16. November 2021, 15:33:44 »
Spørsmål: kan jeg trimme en suge motor på 3.2 liter til 580 hk å kjøre i klasse 1 lovlig?
Om du klarer det, så ja det kan du.
 forutsatt at bilen din veier minst 990kg med deg ombord i det du går over mål (basert på 225 dekk)

Utlogget #13 - Rune Risholt

• Comitato
    • E-post
« Svar #80 på: 16. November 2021, 16:06:29 »
  • Vi har i alle år hatt som prinsipp at det skal veldig mye til før vi gjør dyptgripende endringer i regelverket, Spesielt dersom det får betydning for de bilene som er ferdig bygd eller er i ferd med å bli ferdig. Det er et prinsipp som vi på teknisk ikke har noen som helst intensjon om å fravike nå
  • Vi har tidligere sett at gode intensjoner / forslag har ført til at kostnadene med å bygge vinner bil i en klasse har eskalert fordi vi tillot noe som til begynne med så ut som enkle uskyldige endringer (coppa mille)
  • Anbefaler alle å lese nøye igjennom scenariet Jens beskriver i sitt innlegg, Og så reflektere over det en liten stund. Vi på teknisk ser det som et  høyst reelt scenarie.
  • Å reversere regler er vanskelig, og som regel en effektiv måte å kvitte seg med deltagere på! Det så vi blant annet i roadsport for mange år siden, samt at det går på tvers av leveregelen vår i punkt nr 1
  • enig i at vi trenger en rekrutterings klasse, å skvise de raskeste klasse 3 bilene opp i en klasse der de vil kjempe mot tilsvarende biler med (for transaksel bilene sin del) en 3,2l 24v V6, føler jeg derimot at ikke er riktig vei å gå.
« Siste redigering: 16. November 2021, 16:28:41 av #13 - Rune Risholt »

• Pilota
    • E-post
« Svar #81 på: 16. November 2021, 19:54:08 »
Forståelse for mange av dine innspill, Rune.

Med overlading og pent programmert motorstyring så kan det fort være farvel til sugemotorer, det er jeg enig i. Her et pent eksempel fra danskene på hvordan det kan gjøres med turbo på en 2.0TS: paddeflat effektkurve klin oppunder effektgrensa i klassen, fra 4000-7000rpm.
https://www.alfabb.com/threads/twin-spark-turbo.166235/

Regnearket bidrar til å unngå at alle må montere sotvifte - det er bra.

Når det gjelder endring av regelverket så må jeg nesten slippe en katt ut av sekken: Når vi fjernet en klasse og justerte grensene for noen år siden, så hadde det ingen positiv effekt på rekrutteringen(?). Om det var selve endringen av reglene, eller hva de ble endret til som er årsaken kan vel diskuteres.

Som du selv poengterer, så kreves det også relativt mye for å ta en bil fra klasse 3 til en konkurransedyktig klasse 2-bil. Avstanden var mindre før, som gjorde det enklere å ta steget ut av debutantklassen (klasse 4) men beholde bilen. Når vi alikevel nå vurderer vi likevel å bygge om til klasse 2 så er det jo fordi det er gøy å skvisje mer ut av motoren, men jeg kunne godt sett at vi slapp å ta 150kg til av bilen (den veier ikke så mye fra før…)
« Siste redigering: 16. November 2021, 21:51:36 av #100 Erik Narverud »

• Pilota
    • E-post
« Svar #82 på: 17. November 2021, 00:36:54 »
  • Anbefaler alle å lese nøye igjennom scenariet Jens beskriver i sitt innlegg, Og så reflektere over det en liten stund. Vi på teknisk ser det som et  høyst reelt scenarie.

Slik jeg leser scenarioet Jens beskriver så er det frykten for at man stadig vil trimme /øke volum videre for å øke dreiemoment kurven i motor uten å øke toppeffekt noe som ville være mulig hvis man kunne legge reel vekt/effekt til grunn.
Ved vårt tradisjonelle regneark er det ingen begrensning på hvor mye effekt og dreiemoment man kan ta ut ? Sikkert noen fysiske lover men i teorien er det lommeboka som bestemmer her også men uten begrensning på hk.
Den vanlige mann i gata som vil prøve å gjøre det meste selv vil sikkert nøye seg med 350 hk å 400nm 
I en 2.0l
Mens ved bruk av flere hundre tusener kan man sikkert ta ut bort i mot det dobbelte om man bruker en solid blokk.
Ser dessverre ikke så stor forskjell på disse to scenarioene da den som bruker mest penger får den beste motoren.

Det er mye mere enn en bare motor som skal til for å ha en vinnerbil det er jo hele pakka.

Klasse 3 tror jeg det vil være klokt å bremse den med de 10% fradrag for ikke sperre, det er vel start  nr 38-50-76-100-101 som er oppe på grensa i dag 2-3 av disse har jo flagget at de ønsker å ta ett steg opp til klasse 2 ellers tilbakestilles de enkelt med litt færre spjeld , dette kan de sjekke selv hvordan det kommer ut. Alle de bilene som står rundt om som har gått i klasse 4-5 samt resterende klasse 3biler klasser nok greit inn.
I klasse 3 er nok et godt oppsett viktigere enn de siste 15 hk.

Klasse 2 var det jo såsi ingen biler i år, denne omtalte alternative utregning vil kunne gi gamle klasse 3biler en billig enkel veg opp på vekt effekt grensen i 2 uten å støvsuge landet for 1.6l motorer.

I klasse 1 vil dette gjøre det samme både for klasse 2 og klasse 3 biler uten at flere havner i gjelds fella.

Er ganske sikker på at dette vil bidra til jevnere racing i alle klasser og ikke minst fler biler i klasse 2 og 1.

Nevnt en gang før lenger opp i annen tråd er at hvis vi vil gjøre det ennå mere spennende kan vi snu start rekkefølger i klassene og kanskje suksess vekt om noen viser suverenitet.

Å hvis noen lurer så tror jeg det skal mere til enn litt ekstra NM oppi ermet for å knekke koden på jokeren fra Grisehuset i klasse 1 selv om det er målet om vogna en gang blir klar.

TN

[/list]

Utlogget #100 - Per Husaas

• Pilota
    • E-post
« Svar #83 på: 17. November 2021, 08:47:02 »
Men Terje, for klasse 3 har jo diff-brems tillegget fungert bra? bilene som har valgt å kjøre lettere og uten diff-brems har jo vært veldig jevne med de tyngre med diff-brems, så da virker jo det tillegget bra?
#100 - Scuderia Lumbago - Alfetta GT 1975

• Pilota
    • E-post
« Svar #84 på: 17. November 2021, 11:46:22 »
Men Terje, for klasse 3 har jo diff-brems tillegget fungert bra? bilene som har valgt å kjøre lettere og uten diff-brems har jo vært veldig jevne med de tyngre med diff-brems, så da virker jo det tillegget bra?

Slik jeg forstår det så er forslaget å snu om på det slik at man får tillegg til grunneffekten for å ha diffbrems, fremfor å få fradrag for å ikke ha den. Et lite triks for å flytte utregnet effekt litt opp, mao.

• Pilota
    • E-post
« Svar #85 på: 17. November 2021, 12:10:19 »

Slik jeg forstår det så er forslaget å snu om på det slik at man får tillegg til grunneffekten for å ha diffbrems, fremfor å få fradrag for å ikke ha den. Et lite triks for å flytte utregnet effekt litt opp, mao.

Meget riktig oppservert Erik, mulig litt klønete formulert av meg  :o