Skrevet av Emne: Nytt teknisk regelverk  (Lest 15334 ganger)

Utlogget #100 Erik Narverud

• Pilota
    • E-post
Sv: Nytt teknisk regelverk
« Svar #30 på: 01. Oktober 2021, 22:13:17 »
Opplever ikke at det er krangling om regelverket, men en bra diskusjon, som bygger på at det er utfordring med rekruttering og skjevhet i antall deltakere i hver klasse.

Ja, det er gøy å kjøre på bane, men det er åpenbart mer gøy å stille i en klasse hvor man kan være konkurransedyktig med begrenset tid og lommebok. Hvis ikke så kjører folk heller trackday, autoslalom eller bilcross. Når man tenker på at dette skal være et lavterskeltilbud for klubben(e) så mener jeg det må legges til rette for en innstegsklasse hvor man ikke trenger hverken mye tekniske ferdigheter, penger eller tid for å stille. I det øyeblikket man må gjøre mer enn å ribbe interiør og sette i bur, så øker også risikoen for tekniske problemer som dreper motivasjonen for mange.

Noen observasjoner:

-  I klasse 3 med 6.5 kg/hk kreves det signifikant trimming, eller V6, for å være konkurransedyktig med en 116-bil. Og nei, det er ikke bare å lette bilen mer. Aerodynamisk drag utgjør en vesentlig del av begrensningen, spesielt på raske baner som Rudskogen, og den får man gjort lite med it over å øke effekten.

- Klasse 3 er nå i praksis delt i to: tetgruppa ligger 2-3 sekunder raskere på runden enn innstegsbilene. Foran ønsker vi kanskje å kjøre fortere og ta steget opp en klasse, men å gå fra 6.5 til 4.5 kg/hk er et kjempesteg økonomisk og teknisk (og nei, for oss som har begynt å trimme så er ikke halvveis noen opsjon - det skal være optimalisert ift. Regelverket!). Dette tror jeg er grunnen til at ingen stiller i klasse 2: når man først skal opp i disse effekttallene så må man ta grep som gjør at man uansett havner i klasse 1.

Løsningsforslag:
Det burde gå an å stille med mindre motorer fra 70-90-tallet, dvs 130-150 hk org effekt, i en innstegsklasse. Disse motorene og bilene er det mange av. Jeg tror en grense på 7 - 7.2kg/hk hadde vært ypperlig for klasse 3, da hadde mange av de gamle klasse 4-bilene kommer på banen igjen. Vi trenger ikke 4 klasser. Klasse 2 kunne vært trukket litt ned, til en grense på rundt 5.5kg/hk. Da hadde det vært meningsfullt å stille her fremfor i klasse 1.

Forslaget til Terje om å beholde regnearket, men ha mulighet for å legge inn målt effekt som alternativ, er interessant. Tillitsbasert fungerer nok ok internt i Corsaen, litt usikker på hvordan det vil fungere i Clubsport-sammenheng. Det vil uansett gjøre det mulig å stille med original bil og motor uten å drive «tuning», som det fort blir hvis man tvinges ut på rulla.

Bilene bør nok veies litt mer regelmessig - jeg tror ikke noen  ønsker å jukse på dette,  men det kan rett og slett være litt vanskelig å få kontrollert vekta nøyaktig. Vi opplevde å være 10kg for lette i starten av sesongen - satte i tyngre eksos og batteri så fort vi fant ut av dette.

Mvh Erik

Utlogget #100 - Per Husaas

• Pilota
    • E-post
« Svar #31 på: 03. Oktober 2021, 00:06:03 »
HM, har gravd litt i disse power logger greiene :o

• De er ikke gratis
  • MAO må vi øke start avgiften en del for å få råd til å kjøpe dem
  • De gir ikke ut ett tall for effekt, men krever en del analyse for å spytte ut en effekt (ca 20 - 30 min / bil blir nevnt)
  • Teknisk har begrenset med resurser slik det er i dag, noen som retter opp handa og tar ansvaret for å håndtere disse? (kan nevne at NM / GT klassene sliter med å hoste opp nok ressurser til å håndtere disse på en god måte  :o)
  • I tillegg må de andre delene som gir effekt tillegg håndteres (dekkbredde - abs - sperre etc, og ja GT klassene har også slike tillegg, men de gir jo dette  som en tilleggs vekt i stede for tilleggs effekt.
  • Vi kian selvfølgelig kaste hele vårt regelverk på båten og kopiere NM regelverket, men da er vi vel ikke lenger Corsaitaliana? samt at det utelukker alle småbilene våre ettersom min vekta for en NM bil er 1000 kg (de aller fleste av småbilene er for mye modifisert til å passe inn i GT5 !!
  • Synes det er virkelig synd at vi krangler om et regelverk som i all hovedsak fungerer bra, i stede for å diskutere hvordan vi kan markedsføre oss bedre :'( :'(

Powerloggere eksisterer visst allerede i klubbene vi samarbeider med? Noen sa i hvert fall det.
Den store fordelen jeg ser med disse er at de sier noe om effekten man faktisk hadde i løpet, det er jo ganske lett å endre effekt med et par tastetrykk med dagens ECUer. ;)

Jeg kan alltids ta på meg å få ut data fra dingsen om det kreves. Analyser på data som er likt formatert hver gang kan jo vanligvis automatiseres!

Dette nevnte jeg bare fordi det hørtes besnærende enkelt ut å håndtere, har aldri sett på dingsene det er snakk om.

Krangling er vel å ta i, men jeg savner like fullt klasse 4! Tror vi tok pokal i debutløpet vårt, det er ganske nært umulig idag tror jeg!
#100 - Scuderia Lumbago - Alfetta GT 1975

Utlogget #13 - Rune Risholt

• Comitato
    • E-post
« Svar #32 på: 03. Oktober 2021, 12:49:18 »
  • Supert Per, teknisk skal ha et møte på onsdag hos jens hagen, har du anledning til å være med?
  • Jobben er nok en god del mere omfattende en bare å analysere data fra løpet. 
  • Før vi i det hele tatt kan begynne å analysere må vi jo, ha power loggere, mao må vi finansiere disse enten via KARN eller annet vis
    • Kunne sammenligne epler med epler ettersom regnearket vårt i dag gir det en utregnet konkuranse effekt som inneholder de andre tilleggene du har fått. Mao er ikke det tallet på effekt i regnearket den effekten du har i motoren din.
    • Alt dette må den som tar jobben være ansvarlig for eller i det mindste sterkt delaktig i

Utlogget #72 Terje Nilsen

• Pilota
    • E-post
« Svar #33 på: 03. Oktober 2021, 15:01:30 »
Syntes vi har fått gode diskusjoner her nå, jeg mener dette med regelverk og enkelhet og lav terskel for at den glade amatør skal kunne få en bil oppe å gå noe i nærheten av de raskere bilene i klassen.
Her kunne vi gjort mye tror jeg med muligheten for å kunne legge reel effekt til grunn i klasse 1-2 (pga kostnader ), motor effekt er bare en liten brikke for å få en konkurransedyktig bil. Understell derimot er en mye større og ikke minst tidkrevende faktor for å lage en rask bil , men hær er det nesten fritt frem.
Tror også at det er stor enighet om at klasse 3 bør nok roes ned litt, forøvrig uten sammenligning ble årets siste løp i klasse 3 vunnet med en standar 75 2.0 ts , eneste uorginalt på motor var et grenrør i fra den svenske hemsløyden ,så med litt Flax er det meste mulig.
Mange mener at vi heller må fokusere på markedsføring , jeg mener at regelverk er sentralt her også, av hva vi kan tilby. Vi trenger flere førere på banen men vi må ikke glemme at vi har ikke råd til å miste flere heller ,det er like viktig.
Dette med logging av effekt tenker jeg ikke er så stort behov før noen evt noen viser stor suverenitet i en klasse, det er flere biler som har vist suverenitet i sine respektive klasser før men kan ikke akkurat huske at de har blitt sjekke noe grundigere av den grunn ,men nok en gang at dette bygger på tillit .
Når det gjelder denne syndens serie som bruker denne type effektberegning i dag leverer de visstnok en selvangivelse på bil.
Hvis man skal kontrollere klasseutregning på en bil i CI så vil jo dette være mye enklere og ikke minst rimeligere på sikt med et slikt powerlogger system uansett hvor avansert det er , kontra å begynne å demontere motorer som man i praksis må gjøre i dag for å kontrollere alt som ikke syntes på utsiden.
Kan tiden være inne for og åpne opp for syndens drivstoff i samme slengen tro (diesel)?

Terje

Utlogget #100 - Per Husaas

• Pilota
    • E-post
« Svar #34 på: 03. Oktober 2021, 22:04:35 »
  • Supert Per, teknisk skal ha et møte på onsdag hos jens hagen, har du anledning til å være med?
  • Jobben er nok en god del mere omfattende en bare å analysere data fra løpet. 
  • Før vi i det hele tatt kan begynne å analysere må vi jo, ha power loggere, mao må vi finansiere disse enten via KARN eller annet vis
    • Kunne sammenligne epler med epler ettersom regnearket vårt i dag gir det en utregnet konkuranse effekt som inneholder de andre tilleggene du har fått. Mao er ikke det tallet på effekt i regnearket den effekten du har i motoren din.
    • Alt dette må den som tar jobben være ansvarlig for eller i det mindste sterkt delaktig i
Men stemmer det ikke at de allerede finnes? Hvis clubsport er en realitet så har vi de vel allerede tilgjengelig om en av de andre klubbene har?
Det er ingen stor greie for min del, regnearket har jo fungert fint egentlig. Tenkte bare det ville forenkle hverdagen om vi hadde slike tilgjengelig. :)

Det ser litt mørkt ut for onsdag for min del, skal se hva jeg får til.[/list]
#100 - Scuderia Lumbago - Alfetta GT 1975

• Comitato
    • E-post
« Svar #35 på: 04. Oktober 2021, 10:41:12 »
Eneste jeg vet sikkert har  logger er Racing NM, clubbsport har ingenting, ikke en gang et budskjett.

BMW gjengen vurderte å anskaffe, om de har gjort det vites ikke.

• Pilota
    • E-post
« Svar #36 på: 04. Oktober 2021, 18:06:35 »
Basert på hva som som sannsynligvis er i disse loggerne (GPS, akselerometre og en liten prosessor med logging til minnekort) så vil jeg anta en salgspris rundt 4-6000 kr stk? Kan det stemme? Er det andre ting som måles i tillegg? Trenger de ekstern strømforsyning eller er de batteridrevet?

Postprosessering må da være noe som måler akselerasjon som funksjon av hastighet, og beregner aerodynamisk motstand basert på dette for å gi ut effekt på hjulene. I tillegg må man kjenne vekta på bilen. Ettersom dette måler hvor mye effekt man faktisk får ned i bakken, så kan det nok gi god nøyaktighet for klasse 3 - og litt dårligere for klasse 1 pga mer hjulspinn…

Ser ingen grunn til at det skal koste så mye mer, da må jeg i så fall hive meg rundt og ta en del av det markedet umiddelbart 😁

Utlogget Vegar Johannessen

• E-post
« Svar #37 på: 14. Oktober 2021, 22:04:44 »
I regelverket til GT så er det ganske klare instrukser på montering og opplegg til disse powerboksene med bla strømforsyning

Personlig syns jeg noe slikt bare er fordyrende for deltagerne og arbeidskrevende for teknisk. Dette er jo gentlemansracing, ingen får proffkontrakt av å kjøre CI :)

• Pilota
    • E-post
« Svar #38 på: 16. Oktober 2021, 22:16:34 »
Veldig enig med deg på dette punktet Vegar. Må poengtere at selv om jeg spekulerer litt i den tekniske løsningen på disse powerloggerne, så mener jeg ikke nødvendigvis at vi bør investere i slike.

Bruk av regneark gjør det veldig enkelt og rimelig å stille i debutantklasse, og tillitsbasert ordning har vel så langt fungert bra. Personlig synes jeg det er en egen morsom side av Corsaen å kunne optimalisere innenfor rammene av reglene og regnearket…

Det viktigste er å sette regler for debutantklassen som er enkle å følge og gir god, tett racing!

• Pilota
    • E-post
« Svar #39 på: 18. Oktober 2021, 18:07:46 »
I regelverket til GT så er det ganske klare instrukser på montering og opplegg til disse powerboksene med bla strømforsyning

Personlig syns jeg noe slikt bare er fordyrende for deltagerne og arbeidskrevende for teknisk. Dette er jo gentlemansracing, ingen får proffkontrakt av å kjøre CI :)

Kan ikke helt se poenget i all fokus rundt powerlogger , jeg mener vi ikke trenger dette i CI, det er i dag ingen kontroll av biler opp i mot dagens regneark annet enn at de blir sendt på vekta en gang i ny å ne.
Jeg har kjørt i 7 sesonger å vunnet totalen 4 ganger , kun vært på vekta 2 ganger så bilene blir i teorien ikke kontrollert som det er i dag.
Ser ingen grunn til at det skulle være noe annerledes om man hadde et alternativ hvor man kunne legge inn reel effekt som utregnet grunneffekt i regnearket for å regne ut klasseinndeling.
Alt her bygger jo på tillit pr.dd.

I klasse 1 og 2 ville dette være meget besparende med tanke på å bygge motor da man kan bruke større volum og lavere trimmingsgrad.
Skal man bygge en motor som match’er utregning fra regnearket koster dette store summer og mange vil oppleve at de ikke får ut de hk som regnearket gir uten profesjonell hjelp å det koster enda mer.
Skal man ha flere biler i klasse 1-2 er nok dette veien å gå nå.
Det viktigste nå  som alle bør være enige om er at det viktigste er å gjøre serien vår attraktiv for nye førere og for de som har biler stående.
Ved et alternativ som nevnt over så kunne man ha mulighet til å velge mellom tradisjonell utregning eller alternativt.
Hva er det værste som kan skje hær ??

• Comitato
    • E-post
« Svar #40 på: 19. Oktober 2021, 08:52:05 »
Det verste som kan skje er at vi får inn biler med knapp for dirty triks, 100hk mer for å komme forbi konkurrenten foran ved et lite knappetrykk. Veldig enkelt på en turbobil  :o

med dagens regelverk er det ingen fordel med en slik knapp.

• Pilota
    • E-post
« Svar #41 på: 19. Oktober 2021, 18:18:59 »
Det verste som kan skje er at vi får inn biler med knapp for dirty triks, 100hk mer for å komme forbi konkurrenten foran ved et lite knappetrykk. Veldig enkelt på en turbobil  :o

med dagens regelverk er det ingen fordel med en slik knapp.

Er det noen som ønsker å jukse Rune så få de til det like greit med dagens regneark (uten knapp).
Ser ikke helt problemet hær da dette bygger på tillit og kommer til å fortsette med det tror jeg.
Vi må huske at vi kun driver med hobby/klubb racing å da må vi kunne stole på hverandre.
Dette har fungert fin i 15 år å vil fungere forhåpentlig vis i 15 år til.
Vi har vel pr.dd. Ikke hat noen protester på andre førere / biler som jeg vet ennå og det har vel heller aldri blitt gjort noe annen kontroll en vekting av bil og muligens en visuell titt oppi motorrom.
Så hvis den knappen er det værste som kan skje så tror jeg det kommer til å gå veldig fint 👌

Utlogget Mats Andersen

• Pilota
    • E-post
« Svar #42 på: 30. Oktober 2021, 16:40:25 »
Hvordan kontrolleres en bil i dag i forhold til regneark, jeg har vært med å kjørt en del år og ingen har skjekket noe annet en at vi har blitt sjekket på vekta 2 ganger . Ut over dette har aldri min bil blitt kontrollert i forhold til utfylt regneark.
Dette bygger ene å alene på tillit ,ikke noe annet.
Mange sender ikke inn regneark heller.

Ser ikke noe problem da at hvis man veit hvilken effekt det er i bilen etter evt kjøring på rulle som 99% av oss ville gjort hvis det ble montert uorginalt sprut ved litt utvidet trimming, å kunne legge dette til grunn for beregning av vekt/effekt.

Skal det være no mening i å anskaffe powerlogger for å kontrollere biler hvis man skulle åpne opp for muligheten for å legge reel effekt inn i beregning! ,ja da må man vel begynne å demontere motorene til de som bruker dagens regneark også da for å kontrollere slagvolum,kompresjon,størrelse på ventiler , åpne motorstyringen for å sjekke for chiping, det blir nok litt voldsomt.

Greia her er nok en gang at dette har alltid vært byggd på tillit og det må man kunne gjøre med en slik alternativ utregning også, de som eventuelt ønsker å jukse vil få til det like lett med begge typer utregning.

Dette kan nesten gjøres så enkelt som man legger inn målt effekt som orginal effekt og alle andre parametere i regnearket vil fungere slik som tenkt.
Behøver ikke å være mere avangsert enn som så.
En slik utregning vil gjøre det mye rimeligere å lage en konkurransedyktig bil motormessig for den vanlige mann i gata å han vil få gleden av å komme til mål løp etter løp da motor ikke jobber på destinasjons grensa.

Ta feks hvis en 2l i fra klasse 3 ønsker å ta steget opp i klasse 2, isteden for å bruke 100-150k (hvis man ikke er motorbygger i fra før) på å få ut 210-220 av en sugemotor så kan man turbo konvertere denne med lavt trykk å ta ut en slik effekt til en brøkdel av kostnaden å får en forholdsvis holdbar motor. Dagens regneark sender denne rett i klasse 1 å da bør man ha minst 100 hk til å da koster det store summer igjen får å få det til å holde.

Det vi alle ønsker er vel jevnest mulig racing innenfor vær klasse uavhengig av lommebok å kunnskap /utstyr i garagen ?

Terje

Hørhør!

Utlogget Mats Andersen

• Pilota
    • E-post
« Svar #43 på: 30. Oktober 2021, 16:51:22 »
Istednfor å være redd for juks bør vi ha døren høy og porten vid mtp regelverk. Erikke bare innstegsklasse biler som sitter på gjærdet. Også biler med turbo som klasser ut i andre enden også vil være med å leke.
Markedsføring  er bortkastet tid. Folk vet om, det er regelverket som er nøkkelen. Dagens oppmøte tilsier at den gamle modellen bør kastes. Enig I Terjes tankegang. Tillitsbasert enkelt opplegg så får man heller stramme inn. Pr dagens regelverk er det ingen som vet hvor mange ccm min 2 liter er osv osv.

Utlogget Lars Ola Amundsen

• Pilota
    • E-post
« Svar #44 på: 30. Oktober 2021, 20:19:40 »
Jeg har kjørt Gt4 klassen i år og det jeg setter pris på er enkelheten i regelverket. Ja folk kan jukse i disse klassene og spekulere i reel effekt ift powerlog. Men det kan man gjøre i alle klasser også i corsaen ift dagens regelverk. Dessuten vil det alltid være en grense på hvor fort du kan kjøre i en klasse før du antagelig har for mye effekt ift hva du skulle hatt, god sjåfør eller ei!
Når jeg hadde en lancia temae for noen år siden med orginal turbo motor på 205 hk, så syntes jeg det var synd at jeg ikke kunne montere datasprut for å kunne optimalisere bilen for å kanskje kjøre i klasse 2, neida da var det rett i klasse 1. Så selv om jeg hadde reelt bare 250 hk i motor, måtte jeg i klasse 1. ( der hadde jo ikke bilen noe å gjøre). Men hvis du har en 1.6 liter med turbo så kan du jo nesten ha ubegrenset med hk og fortsatt kjøre i klasse 2.
Turbo/kompressor på 2.5, 3.0 eller 3.2 24v er jo også håpløst, selv om man reelt sett ikke ville dratt ut så mye som regnearket vil ha det til. Da kan jo ingen med en sugemotor kunne konkurrere i klasse 1 uten å pantsette huset sitt for å lage en sugemotor som kan henge med gamle TS motorer med turbo kjøpt på biltema!( satt på spissen). Jeg fikk en forespørsel i fjor av en som kjørte en TCR Guilietta om å kunne kjøre i corsaen og det morsomme var at han kunne ta av 100 kg og fortsatt kjøre i klasse 1 bare fordi at han hadde 1750 motor!
Straffen for å ha litt kubikk er for stor ift reel effekt er min mening.
Og de som bruker masse penger og/eller er ekstremt flinke til å bygge vil uansett kunne ha biler som går fort!

Så min personlige mening er at reglementet må forenkles, ganske sikker på at rekrutteringen blir bedre av det!