Opplever ikke at det er krangling om regelverket, men en bra diskusjon, som bygger på at det er utfordring med rekruttering og skjevhet i antall deltakere i hver klasse.
Ja, det er gøy å kjøre på bane, men det er åpenbart mer gøy å stille i en klasse hvor man kan være konkurransedyktig med begrenset tid og lommebok. Hvis ikke så kjører folk heller trackday, autoslalom eller bilcross. Når man tenker på at dette skal være et lavterskeltilbud for klubben(e) så mener jeg det må legges til rette for en innstegsklasse hvor man ikke trenger hverken mye tekniske ferdigheter, penger eller tid for å stille. I det øyeblikket man må gjøre mer enn å ribbe interiør og sette i bur, så øker også risikoen for tekniske problemer som dreper motivasjonen for mange.
Noen observasjoner:
- I klasse 3 med 6.5 kg/hk kreves det signifikant trimming, eller V6, for å være konkurransedyktig med en 116-bil. Og nei, det er ikke bare å lette bilen mer. Aerodynamisk drag utgjør en vesentlig del av begrensningen, spesielt på raske baner som Rudskogen, og den får man gjort lite med it over å øke effekten.
- Klasse 3 er nå i praksis delt i to: tetgruppa ligger 2-3 sekunder raskere på runden enn innstegsbilene. Foran ønsker vi kanskje å kjøre fortere og ta steget opp en klasse, men å gå fra 6.5 til 4.5 kg/hk er et kjempesteg økonomisk og teknisk (og nei, for oss som har begynt å trimme så er ikke halvveis noen opsjon - det skal være optimalisert ift. Regelverket!). Dette tror jeg er grunnen til at ingen stiller i klasse 2: når man først skal opp i disse effekttallene så må man ta grep som gjør at man uansett havner i klasse 1.
Løsningsforslag:
Det burde gå an å stille med mindre motorer fra 70-90-tallet, dvs 130-150 hk org effekt, i en innstegsklasse. Disse motorene og bilene er det mange av. Jeg tror en grense på 7 - 7.2kg/hk hadde vært ypperlig for klasse 3, da hadde mange av de gamle klasse 4-bilene kommer på banen igjen. Vi trenger ikke 4 klasser. Klasse 2 kunne vært trukket litt ned, til en grense på rundt 5.5kg/hk. Da hadde det vært meningsfullt å stille her fremfor i klasse 1.
Forslaget til Terje om å beholde regnearket, men ha mulighet for å legge inn målt effekt som alternativ, er interessant. Tillitsbasert fungerer nok ok internt i Corsaen, litt usikker på hvordan det vil fungere i Clubsport-sammenheng. Det vil uansett gjøre det mulig å stille med original bil og motor uten å drive «tuning», som det fort blir hvis man tvinges ut på rulla.
Bilene bør nok veies litt mer regelmessig - jeg tror ikke noen ønsker å jukse på dette, men det kan rett og slett være litt vanskelig å få kontrollert vekta nøyaktig. Vi opplevde å være 10kg for lette i starten av sesongen - satte i tyngre eksos og batteri så fort vi fant ut av dette.
Mvh Erik