Ett tankeeksperiment og noen spørsmål. (Forventer ingen svar, dette er kun noen tanker.)
Dette blir for mye tekst så jeg har full forståelse for att folk ikke gidder å lese det.

Trenger CI å kopiere NM? I NM er det ikke rom for små biler.
Noen har regnet ut att om vi bruker målt effekt i stedet for teoretisk effekt som nå, så kan
man bygge en stor turbomotor med akkurat passe effekt til å nå helt i toppen på klasse 1.
den kan bygges ganske billig og bli veldig konkurransedyktig for den vil ha ett bedre
effektregister enn dagens motorer.
Dette stemmer jo om alle konkurrentene beholder sine motorer som de er nå.
Men vil de gjøre det?
Vil ikke de andre følge etter og optimalisere for den nye regnemåten?
Det vil jo selvfølgelig bli veldig dyrt for de andre, men vil man henge med så må man jo det.
La oss si att førstemann bygger en 3,2L V6 med en passe stor turbo. Han begrenser effekten
til vekten på bilen i forhold til klassegrensen. Denne motoren vil han kunne bygge ganske
billig. Helt klart en vinnerbil i klasse 1.
De andre begynner å tenke. _____ Vil de bare la ham vinne alle løpene?
Nestemann vil ikke det. Han har sett hva førstemann tenker å gjøre.
Han investerer i en 3,2L V6, han kjøper kammer for å få høyt turbotrykk på lavt turtall. Han
kjøper mekaniske løftere, ventilfjærer og titaniumretainere for å kunne kjøre med høyere
turtall. Han kjøper stempler, foringer og stroker veiv så han får 3,6L. han må ha riktig gode
(dyre) råder som tåler turtall. Han kjøper to små hybridturboer. Hans bil har samme vekt som
førstemann sin bil så han mapper den til samme effekt. Men han oppnår full effekt 1500rpm
tidligere enn førstemann og han drar den flate effektkurven 2000rpm lengre opp i turtall enn
førstemann.
Tredjemann har en litt større bil enn førstemann med en 4,0L V8 men han letter den med
kullfiber karosserideler hele vegen rundt så han ender opp med samme vekt som førstemann.
Hans motor er i utgangspunktet bygget for høyere turtall så han kjøper fire nye kammer og
to små hybridturboer. han mapper også sin motor til samme effekt som første og andremann
men han klarer å strekke den flate delen av effektkurven både lenger ned og opp i turtall enn
andremann.
Har førstemann en billig vinnerbil nå?
Vi som har hatt våre biler i noen år og trimmet/bygget litt hvert år for å komme nærmere
klassegrensen. Men har egentlig langt igjen til klassegrensen. (Som det er i dag har i alle fall
ikke jeg noen annen mulighet, min bil er en klasse1 bil)
Hva gjør vi?_____ Vi har jo ingen sjans i klasse 1 lenger.
Ja om jeg går tilbake til ca. originaleffekt som er:135 hester i min motor så havner jeg akkurat
i toppen på klasse 3, men jeg liker jo å mekke litt med motorer (det er jo derfor jeg holder på
med dette). Jeg vet att med en litt mindre turbo så kan jeg oppnå 135 hester ved 3500rpm
og jeg kan holde samme effekt til 8500rpm.
Hva vil det si for de andre i klasse 3?
Som har hobbytrimmet sine sugemotorer til ca: 96-98 hester per liter med en effektkurve som
ser ut som ett A tak som slooper opp til maks effekt 7400rpm for så å sloope enda brattere ned
fra 7600rpm.
En bil som #10 for eksempel har jo heller ikke noe i klasse 1 å gjøre lenger.
Ja da blir det vel fire nye kammer og fly by wire og litt mapping så er jo den også i klasse 3 da.
Nå ser vi att i klasse 3 så er det kun store motorer elle litt mindre motorer med overlading som
gjelder.
Er dette OK for alle med små til mellomstore sugemotorer?
Er det rimelig å forvente att en nybygget billig bil skall vinne klassen i sin første sesong?
Er det rimelig å skvise ut bilene som har vært med i mange år for att nybygde biler skall få
vinne?
Det blir sakt att de fleste vil ha reglene slik de er i NM. Hva er vitsen med CI da?
De fleste jeg har snakket med mener nåværende utregningsmåte er en del av det som gjør det
interessant.
Til: Bjørn Ivar.
Du klager på styret, Jeg synes du bør melde deg til den ledige plassen i styret. Så det blir litt
fart der.
Hvorfor må bare styret ringe til tidligere deltakere, Kan ikke vi ALLE gjøre det?
MVH. #34 Jens.