Artig å se at det er engasjement, det er topper`s
Litt usikker på om dere har lagt merke til det men jeg har jo svirra litt rundt i feltet i dagens klasse 3 de siste 5-6 åra og vet hva som har måttet til for å være oppe å nikke i front.
Hvis vi går tilbake å ser så har klasse 3(gamle 4) fått stramma opp strikken ved et par anledninger mens jeg har hvert med.
I 2016 vel så ble det gjort bla endringer på sperre mins jeg å huske , i fra å få tillegg for å ha til å få fradrag for ikke å ha.(10%)
I 2019 er det som Erik nevner at vi gikk i fra 7 kghk til 6,5, disse to endringer gjorde bilene til oss som tid og ressurser til å bruke regnearket flittig fikk raskere biler.
Skal ikke se helt bort i fra at noen mistet litt gnisten etter dette da mange sikkert hadde nok med å finne tid til å kjøre løp.
Tror vekt effektgrensene som vi har på de forskjellige klasser ikke er sånn helt på trynet.
Hvis vi ser spesielt på klasse 3 så tror jeg mye er gjort hvis man fjerner fradrag for sperre/diff brems som er 10% til et lite tillegg på 5% hvis man har.
Dette ville gi litt rom for småting som feks chip evt. grenrør på en 156 2,0ts som nevnt over av JE litt ettersom hvor mye tid man bruker på letting ol.
Noe fra eller til vil jo dette være da det ikke bare 2,0 er aktuelt men 2.2 og helt opp til 2,5 som Bankmann kjørte.
116 bilene har jo herjet i denne klassen de senere år men jeg tror nok en litt nyere bil og et litt mer moderne understell som på en 147/156 ville gitt 116 bilene lang nese med en likeverdig sjåfør.
Å kjøre 1,45 på Rudskogen eller lave 1,07 på Våler (som Per beskriver) bør være fult mulig med en std 156 2.0ts som er greit satt opp.
(Faktisk mulig med en hoppende 75 ts kun modifisert med grenrør fra svenske hjemmesløyden

) Ref årets siste løp.
Ganske sikker på at et godt oppsatt understell er viktigere en de siste 15-20 hk på en klasse 3 bil (dårlige bremser vil nok også hjelpe)
Når det gjelder klasse 2 så er det vell Alfa`s største v6 og turbo biler som klasser inn uten store modifikasjoner
I klasse 1 er det nok ikke så mange av oss som har budget til å kjøpe en std.bil som er oppe å nikker.
Ellers så er det pr dd unødvendig kostbart tenker jeg å få en bil konkurransedyktig på vekt effekt i klasse 1 og 2 uten for mange dnf, noe som også kan sees på deltagelse senere år, jeg tror vi kan løse dette på en god måte ved å kunne legge reel vekt effekt til grunn for klasse beregning.
Dette er noe det virker som om at det er god stemning for blant førerne også.
Tenker at tiden kan være inne for å tillate bruk av pottebrennere også da det ble solgt mye diesel biler fra 2000 og oppover.
Tror en 1.9 jtd 150hk kunne blitt en artig klasse 3 bil.
så det så.
Terje