Skrevet av Emne: Nytt teknisk regelverk  (Lest 9639 ganger)

Utlogget #96 - Henning Pettersen

• Comitato
    • E-post
Sv: Nytt teknisk regelverk
« Svar #15 på: 26. Oktober 2018, 18:05:44 »
Enig med Terje! Dersom planen er tilnærming av regler kan vi vel hoppe i det. Ihvertfall bør vektgrenser og regneark gjøres likt. For min del er det ikke så nøye hvilken klasse jeg havner i, det viktigste er å få beskjed tidlig slik at vi kan bruke vinteren fornuftig.

Utlogget #72 Terje Nilsen

• Pilota
    • E-post
« Svar #16 på: 13. November 2018, 21:44:25 »
Er det noen lekkasjer hva gjelder regneark de neste 3 åra så det går Ann å komme i gang vis man evt skal prøve å bytte klasse eller om vi kan trimme litt dær vi er ???? 🙄🏎🏁

Utlogget #13 - Rune Risholt

• Comitato
    • E-post
« Svar #17 på: 14. November 2018, 11:22:29 »
Er det noen lekkasjer hva gjelder regneark de neste 3 åra så det går Ann å komme i gang vis man evt skal prøve å bytte klasse eller om vi kan trimme litt dær vi er ???? 🙄🏎🏁
;D forhåpentligvis kan vi lekke litt til fredag :)

Edit:
Og på Søndag kommer vi til å juge masse i grisehuset, så sett av dagen  ;D
« Siste redigering: 14. November 2018, 13:09:34 av #13 - Rune Risholt »

• Comitato
    • E-post
« Svar #18 på: 28. November 2018, 13:30:25 »
Ingen kjempe store endringer men her kommer de viktigste:

Vektgrensene blir justert slik at de er like til svenskene sine:
Klasse 1: 2,6 - 4,54 kg/hk
Klasse 2: 4,55 - 6,49 kg/hk
Klasse 3: 6,5 - kg/hk

samtidig justerer svenskene sin måte å regne vekt på til å bli lik vår, d.v.s bil inkl fører

Klasse 4 forsvinner som egen klasse og slåes sammen med klasse 3, samtidig opprettes en egen "cup i cuppen" for coppa bilene, men kun med premiering for de 3 beste bilen totalt i løpet av sesongen !

Kravet om godkjenning hvert år på brannslukker forsvinner!

Noe modifisering av hjullophenget fremme tilates (f.eks flytte innfestning noe, eller andre mindre modifiseringer) ikke start å bygge om fra mcPerson til doble a-armer eller vice versa!

Konkuranse reglemanget endres litt slik at vi ikke får slike rare / tilfeldige endringer i start rekkefølgen!

Utlogget Lars Ola Amundsen

• Pilota
    • E-post
« Svar #19 på: 28. November 2018, 14:09:17 »
Rar start rekkefølge, hva har det vært for noe?

Utlogget Jon-Even Johansen

• Comitato
  • Fredrikstad
    • E-post
« Svar #20 på: 29. November 2018, 12:06:31 »
Ingen kjempe store endringer men her kommer de viktigste:

Vektgrensene blir justert slik at de er like til svenskene sine:
Klasse 1: 2,6 - 4,54 kg/hk
Klasse 2: 4,55 - 6,49 kg/hk
Klasse 3: 6,5 - kg/hk

samtidig justerer svenskene sin måte å regne vekt på til å bli lik vår, d.v.s bil inkl fører

Klasse 4 forsvinner som egen klasse og slåes sammen med klasse 3, samtidig opprettes en egen "cup i cuppen" for coppa bilene, men kun med premiering for de 3 beste bilen totalt i løpet av sesongen !

Kravet om godkjenning hvert år på brannslukker forsvinner!

Noe modifisering av hjullophenget fremme tilates (f.eks flytte innfestning noe, eller andre mindre modifiseringer) ikke start å bygge om fra mcPerson til doble a-armer eller vice versa!

Konkuranse reglemanget endres litt slik at vi ikke får slike rare / tilfeldige endringer i start rekkefølgen!

Dette tror jeg blir knall! Nye klasse 3 vil jo ha mulighet til å bli en relativt stor klasse, og i tillegg er det da hakket enklere å hive seg med svenskene innimellom om man ønsker det.

JE
0o=V=o0

• Comitato
    • E-post
« Svar #21 på: 30. November 2018, 08:14:44 »
Dette tror jeg blir knall! Nye klasse 3 vil jo ha mulighet til å bli en relativt stor klasse, og i tillegg er det da hakket enklere å hive seg med svenskene innimellom om man ønsker det.

JE
Det var slik vi tenkte og, i tillegg blir man kvitt noe "småkrangling" mellom klasse 3 og 4 biler på banen, er man i samme klasse kan man ikke forvente å bli sluppet forbi (biler som går likt er ikke lette å komme forbi :) )

og så har jo klasse 3 alltid vært den morsomste klassen  :D 8) og nå blir den enda morrsomere  ;D

• Comitato
    • E-post
« Svar #22 på: 22. Desember 2018, 07:51:03 »
Kan vi få litt detaljer om nye regler? Jeg er spesielt nysgjerrig på hva som kan gjøres i forstilling.

• Comitato
    • E-post
« Svar #23 på: 01. Mars 2019, 15:38:08 »
Er de nye reglene offentliggjort nå?

Utlogget Lars Ola Amundsen

• Pilota
    • E-post
« Svar #24 på: 02. Mars 2019, 14:22:21 »
Hei.
Nei de er nok inne til godkjenning hos NBF enda, men du kan nok forvente ett svar ganske snart. Eventuelt kan du sende en mail til Stokkan og få litt drypp ift det du ønsker å vite! :)

• Comitato
    • E-post
« Svar #25 på: 02. Mars 2019, 21:10:26 »
Vi har jo hørt noen rykter tidligere som gjør oss rimelig trygge på at vi har kontroll på bilbyggingen, men det er alltid greit å se det svart på hvitt.

Utlogget 7 Bjørn Ivar Iversen

• Pilota
    • E-post
« Svar #26 på: 19. ſeptember 2021, 19:06:46 »
Her har det ikke vært mye liv på lenge (1.5 år) så da lurer jeg på hva som skjer med regelverke for 2022 blir det som det er eller blir det noen forandringer,min mening er att det må bli lettere å lage seg bil for å få kjørt i corsa`n bruk regelverket til racing NM som ett eksempel vekt/effekt å ferdig med det,skal jeg bidra med bygging av biler for corsa`n må jeg ha svar før utgangen av oktober vinteren er kort

Utlogget #100 - Per Husaas

• Pilota
    • E-post
« Svar #27 på: 29. ſeptember 2021, 17:05:54 »
Syns vekt/effekt er en god ide jeg også, spesielt hvis vi har effektloggere tilgjengelig (BMW eller Porscheklubben har etter sigende noen slike).
Da monterer alle brakett for en slik på bilen, og så blir det tilfeldig valgt hvem som kjører med den. Da slipper alle å kjøre rulle for 1000vis av kroner og det er jo litt viktig i en budsjettserie.

Ellers så er jeg forfekter av å få tilbake innstegsklassen klasse 4 var, så om det bare er 3 klasser syns jeg det skal være 7kg/hk i klasse 3. Da er det fortsatt mulig å hive et bur i ganske standard bil og kjempe i teten.

Klasse 2 kan flyttes til 6 kg eller noe? Da kan de raskeste klasse 3 bilene hevde seg uten vesentlig påkost.. 4.55 er i hvert fall hakket for drøyt for neste steg tenker jeg..

#100 - Scuderia Lumbago - Alfetta GT 1975

• Comitato
    • E-post
« Svar #28 på: 01. Oktober 2021, 08:51:08 »
HM, har gravd litt i disse power logger greiene :o

• De er ikke gratis
  • MAO må vi øke start avgiften en del for å få råd til å kjøpe dem
  • De gir ikke ut ett tall for effekt, men krever en del analyse for å spytte ut en effekt (ca 20 - 30 min / bil blir nevnt)
  • Teknisk har begrenset med resurser slik det er i dag, noen som retter opp handa og tar ansvaret for å håndtere disse? (kan nevne at NM / GT klassene sliter med å hoste opp nok ressurser til å håndtere disse på en god måte  :o)
  • I tillegg må de andre delene som gir effekt tillegg håndteres (dekkbredde - abs - sperre etc, og ja GT klassene har også slike tillegg, men de gir jo dette  som en tilleggs vekt i stede for tilleggs effekt.
  • Vi kian selvfølgelig kaste hele vårt regelverk på båten og kopiere NM regelverket, men da er vi vel ikke lenger Corsaitaliana? samt at det utelukker alle småbilene våre ettersom min vekta for en NM bil er 1000 kg (de aller fleste av småbilene er for mye modifisert til å passe inn i GT5 !!
  • Synes det er virkelig synd at vi krangler om et regelverk som i all hovedsak fungerer bra, i stede for å diskutere hvordan vi kan markedsføre oss bedre :'( :'(

Utlogget #72 Terje Nilsen

• Pilota
    • E-post
« Svar #29 på: 01. Oktober 2021, 17:16:57 »
Hvordan kontrolleres en bil i dag i forhold til regneark, jeg har vært med å kjørt en del år og ingen har skjekket noe annet en at vi har blitt sjekket på vekta 2 ganger . Ut over dette har aldri min bil blitt kontrollert i forhold til utfylt regneark.
Dette bygger ene å alene på tillit ,ikke noe annet.
Mange sender ikke inn regneark heller.

Ser ikke noe problem da at hvis man veit hvilken effekt det er i bilen etter evt kjøring på rulle som 99% av oss ville gjort hvis det ble montert uorginalt sprut ved litt utvidet trimming, å kunne legge dette til grunn for beregning av vekt/effekt.

Skal det være no mening i å anskaffe powerlogger for å kontrollere biler hvis man skulle åpne opp for muligheten for å legge reel effekt inn i beregning! ,ja da må man vel begynne å demontere motorene til de som bruker dagens regneark også da for å kontrollere slagvolum,kompresjon,størrelse på ventiler , åpne motorstyringen for å sjekke for chiping, det blir nok litt voldsomt.

Greia her er nok en gang at dette har alltid vært byggd på tillit og det må man kunne gjøre med en slik alternativ utregning også, de som eventuelt ønsker å jukse vil få til det like lett med begge typer utregning.

Dette kan nesten gjøres så enkelt som man legger inn målt effekt som orginal effekt og alle andre parametere i regnearket vil fungere slik som tenkt.
Behøver ikke å være mere avangsert enn som så.
En slik utregning vil gjøre det mye rimeligere å lage en konkurransedyktig bil motormessig for den vanlige mann i gata å han vil få gleden av å komme til mål løp etter løp da motor ikke jobber på destinasjons grensa.

Ta feks hvis en 2l i fra klasse 3 ønsker å ta steget opp i klasse 2, isteden for å bruke 100-150k (hvis man ikke er motorbygger i fra før) på å få ut 210-220 av en sugemotor så kan man turbo konvertere denne med lavt trykk å ta ut en slik effekt til en brøkdel av kostnaden å får en forholdsvis holdbar motor. Dagens regneark sender denne rett i klasse 1 å da bør man ha minst 100 hk til å da koster det store summer igjen får å få det til å holde.

Det vi alle ønsker er vel jevnest mulig racing innenfor vær klasse uavhengig av lommebok å kunnskap /utstyr i garagen ?

Terje