Corsa Italiana

Diskusjoner => Depotplassen => Emne startet av: #35 - Jørgen Stokkan på 18. Februar 2013, 15:48:54

Tittel: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: #35 - Jørgen Stokkan18. Februar 2013, 15:48:54
Engelsviken Racing

Fører:
Jørgen Stokkan
Bjørnulv Stokkan

Bil 2017/ 2018:
- 1994 Alfa Romeo 155 2.0TS 8V Turbo
- Ca 300HK
- Startnummer 35
- Klasse 1
- Egenvekt 990 kg
- Glassfiber frontfanger, panser, skjermer og bakluke.
- Plastruter rundt hele. (Frontrute i glass)

Bil 2013-2016:
- 1994 Alfa Romeo 155 2.0TS 8V. Startnummer 35. Klasse 3
- Egenvekt 990 kg
- Glassfiber panser, bakluke og skjermer. Sidepaneler og dører formet i Aluminium
- Plastruter rundt hele. (Frontrute i glass)

Beste rundetider:
Rudskogen:
1:39.554 (kl 1 2016)
http://www.amigoo.se/event/1269

Kalskoga:
1.19.238 (2013) - Kval
1.18.873 (2013) - Løp

Våler:
1.06.730 (2013) - Kval
1.07.338 (2013) - Løp

Kort oppsummering av sesongen 2012:
- Løpende forbedringer på rundetider for hvert heat som ble gjennomført
- Ingen, absolutt ingen problemer med bilen foruten at den hopper ut av 3.gir. (Satser på å kunne ha begge hendene på rattet i 2013)
- Flott støtteapparat innad i teamet og av alle andre i Corsa gamet :)

Forbedringer for sesongen 2013
- Toppen har blitt høvlet
- Kammer er overhalt/endret
- Qalife diff blir satt inn for bedre driv ut og igjennom svingene.  

Her finner dere noen onboard filmer:
http://www.youtube.com/user/TeamDuckRacing?feature=mhee
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 Martini
Skrevet av: Stian Henriksen11. August 2013, 23:59:29
En liten ting etter incidenten på ID. Etter å ha sett knusingen av ruta på passasjersiden så mistenker jeg at det kanskje har blitt benyttet plexiglass og ikke polykarbonat (Lexan/Makrolon). Polykarbonat skal ikke knuse slik som dette. Kan dere få bekreftet at det har blitt benyttet ruter i riktig materiale?

Lexan og Makrolon er helt umulig å knuse, selv når man kaster en platebit i asfalten med stor kraft splintrer den seg ikke. Gjør gjerne en test selv!
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 Martini
Skrevet av: #35 - Jørgen Stokkan30. Januar 2017, 12:58:38
Vinteren er godt i gang ( i alle fall på kalenderen..)
Gledelig å se er at det er fart i mange garasjer. Våren kommer fort og vi ser virkelig frem mot Race 1
Vi brukte store deler av 2016 på endringer, som til slutt gav resultater. Før 2017 sesongen blir planen å jobbe videre med den "nye kraftpakken" som nr 35 har blitt. Det blir gjort noen endringer. Hva disse blir har vi ikke tenkt å slippe helt enda, men en ting er et faktum
"no more Martini"

Det er med et tungt hjerte at Martini forsvinner, men med norske regler så blir budskapet noe begrenset (Martin - Artini ....osv. )
For 2017 kommer nr 35 i nye klær. Hva dette blir, gjenstår å se, vi tror og håper resultatet blir godkjent.......To Be Continued!

Bil:
- Startnummer 35
- Klasse 1
- 1994 Alfa Romeo 155 2.0TS 8V Turbo.
- Effekt ca 300HK
- Egenvekt 990 kg
- Glassfiber panser, dører, bakluke og skjermer.
- Plastruter rundt hele. (Frontrute i glass)

Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 Martini
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn30. Januar 2017, 13:25:07
Stemmer for DTM dekor, Larini style, då skulle de være godt innafor! ;D

(http://img.photobucket.com/albums/v163/vasarv/Alfa_155_v6_ti_zpsji9fip6s.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/vasarv/media/Alfa_155_v6_ti_zpsji9fip6s.jpg.html)
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 Martini
Skrevet av: #35 - Jørgen Stokkan30. Januar 2017, 13:58:22
Kan ikke si noe annet enn at denne er lekker.
Den har absolutt vært i tankene, men det ryktes om at det er en Rød 155 "in the making" (dato for ferdigstillelse er ikke satt), så må nok gå en litt annen vei.
Men det noen av elementene på bildet over vil bli brukt ja :)
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 Martini
Skrevet av: #35 - Jørgen Stokkan07. Februar 2017, 11:15:49
Da begynner vi å nærme oss et ferdig resultat. Fortsatt litt som gjenstår men det meste av Decal trimmingen er nå utført  :D  ;D
På Torsdag kom det nye 1260cc dyser i posten. Så regner med at disse klarer å levere nok suppe for en god tid fremover.

Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 Martini
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland07. Februar 2017, 16:06:41
Dette var utrolig tøft. La dere folie selv? I så fall var det vanskelig?

Hva slags "klips" har dere for å feste frontfangeren?

Gleder meg til våren kommer snart nå...

bo
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 Martini
Skrevet av: #35 - Jørgen Stokkan07. Februar 2017, 16:38:01
Hei Bo

Vi har fått masse hjelp fra studentene ved Ås Videregående Skole med støtte fra læreren deres Espen Enerhaugen (The maker of 155 Martini").
For at studentene skulle få en utfordring, så er ikke bilen foliert, men lakkert. For å få litt blest rundt samarbeidet jobber jeg med Alfanytt om en reportasje og håper å komme i mål med det.
Tenker det kan være positivt for skolen og ikke minst for Corsa miljøet. Kanskje vi får noen flere til å "leke" sammen med oss :)

Når det folie eller Decal trimmingen så er den kjøpt inn fra England. Denne jobben er også utført av studenter ved Ås VGS.
Kvaliteten virker veldig bra. Levering var raskt og de var veldig behjelpelig rundt våre ønsker om endringer.
http://www.creative-vinyl.com/5-5-full-rally-kits

Klips til fanger er handlet inn fra AliExpress. Virker meget solide. Laget i Aluminium.
https://www.aliexpress.com/item/VR-RACING-Universal-Black-Push-Button-Billet-Hood-Pins-Lock-Clip-Kit-Car-Quick-Latch-New/32645985997.html?spm=2114.13010608.0.0.KPV5FM

Ting som står for tur er:
- Bytting av dyser
- Justering av ventiler
- Tette en liten oljelekkasje
- Se på muligheten for en diffuser under bilen
- Enklere mulighet for å justere Camber i front
- Bytte frontrute

Så fortsatt litt igjen....
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Jon-Even Johansen08. Februar 2017, 11:15:18
Nice! Stemmer for at lærer Enerhaugen organiserer klassetur til Rudskogen i slutten av mai!

JE
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 Martini
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland15. Mars 2017, 15:19:14


Klips til fanger er handlet inn fra AliExpress. Virker meget solide. Laget i Aluminium.
https://www.aliexpress.com/item/VR-RACING-Universal-Black-Push-Button-Billet-Hood-Pins-Lock-Clip-Kit-Car-Quick-Latch-New/32645985997.html?spm=2114.13010608.0.0.KPV5FM




Takk for tips på klipsene. De funket som bare det!

bo :)
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan11. Februar 2018, 12:55:34
Hei.  Etter en skuffende sessong i 2017 må det gjøres modifikasjoner på maskineriet til nr 35. Turbo er blitt byttet ut med en som ikke skal skape baktrykk samt gi effekt på hele turtallsområdet. (se bilder) Toppen er byttet tilbake fra en 75 topp til en 155 for å hinder overoppheting og litt høyere kompresjon . Ny stor Alu radiator og El. vannpumpe er kjøpt inn. Blokka er frest opp  kjølekanaler ingen restriksjon med untakk av pakkning. Mekanisk vannpumpe er tatt ut, Nytt vann innløp er under konstruksjon, se bilde. Så nå håper vi varmkjøring er historie. For at motoren skal puste litt letter så er det satt inn en trim kam på innsugsiden og en lettere modifisert kam på eksosieden.

Girkassa ble forsterket I 2017, så vi for håpe at den holder litt til, må nok sette opp motoren etter girkassa.  Vi håper på ca 300-350 hk opp til et turtall på 7200rpm og et moment på maks 350-400 Nm som ligger over det kassa er designet for, men vi for prøve.

Thomas har modifisert eksosmanifolden slik at den nye turboen kan monteres
Flink den gutten.

Ser frem til å få prøved bilen både I benken hos Jonus og på tørr bane til våren.
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Lars Ola Amundsen04. Mars 2018, 14:04:03
Jeg prøver å følge deres eksempel, nemlig å bli ferdig i tide :)
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan11. April 2018, 14:47:05
Hei.

En liten statusoppdatering på Nr 35, det går fremover og bilen må være klar før 9 mai. Da vi stikker på en liten ferie tur. Det blir ingen 35 til i starte i Karskoga i år. Men 26 mai på Rudskogen håper vi at vi kommer litt lengeren ut av depoet.

Motoren er bygget om tilbake til orginal 155 topp, nye kammer, ny større turbo (baktrykk er historie), Kjøle systemet er bygget om med en stor alu radiator og elektrisk vannpumpe. Så nå håper vi at det er over med oppheting av motoren og fars topplokk.

Ser frem til en ny sesong og treffe dere alle igjen, lenge siden sist nå. ( Kribler i høyrefoten)

Stå på, det hadde vært hyggelig med flere biler på banene i løpet at årets sesong.
Bjørnulv
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan22. April 2018, 18:25:10
Hei.

Da fikk vi startet #35 i dag. Fremdeles litt å gjøre og noen timer i benken hos Jonus Racing før vi er klare til ny jomfrutur på Rudskogen den 26 mai. Dette blir spennende.

Jørgen og Bjørnulv
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan24. April 2018, 11:40:46
Da er det stort sett bare mapping og litt småtteri igjen
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan10. Juli 2018, 09:56:25
Hei.

Da er modifikasjon for 2019 sesongen startet, Må dessverr ta ut TS motoren som nå ser ut til å fungere meget bra. Men da ikke girkassa er designet for de kreftene så for vi prøve på noe nytt. Har vært på shopping tur I England å kjøpe en Fiat Coupe 20V Turbo som ble kjørt hjem siste uken I juni. Artig bil som går meget godt. Bilen fikk stå urørt hjemme på gårdsplassen i et par dager, så startet demonteringen. Motor og drivverk er tatt ut og vasket før videre demontering startes.
Planen er og demonter og sjekke motor, byte stempler og råder til en forsterket utgave, bytte Turbo, dvs. at vi benytter turboen som i dag sitter på TS motoren, bytter dyser og mapper om motoren.

Relativt små endringer skal til for å få plassert denne 5 sylindrede motoren inn i 155, skal bli et spennede prosjekt.  

Ha en god sommer.  :D

Bjørnulv
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: #34 Jens Hagen10. Juli 2018, 21:33:27
Hvilken Alfa Romeo kom med den motoren?
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan10. Juli 2018, 22:23:26
Ser at du har et poeng, som jeg ikke har tenk på.
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: #13 - Rune Risholt11. Juli 2018, 08:08:38
Men kan du ikke bruke den gearkassa på TS motoren da? virker jo som Ts'en fungerer bra nå så kanskje enklere å lage en adapter til gearkassa en å starte med enda ett nytt motor bygge? ;D
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan11. Juli 2018, 08:34:49
Hei Rune.

Må vurdere flere alternativer nå, alt fra å søke om dispensajon fra paragraph 1.2 til å bygge opp Fiaten til en klasse 1 bil, og eller sette en V6 som jeg har liggende inn i155, eller adapterplate som du også nevner som jeg har sett litt på allerede.

Drivverk er jo fritt I klasse 1, kanskje en skulle sett på og endre bindingen til motor til italiensk og ikke til merke???

Vi for bruke ferien til å vurdere litt hva en skal gjøre.
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan18. August 2018, 14:25:28
Etter et møte i styret i dag på ID. Med en meget god observasjon fra Terje Nilsen at blokken til Fiaten er også er benyttet av Alfa Romeo i 156 166 og 159 Diesel versjonen. Ble byte av motor godkjent.

Så nå starter klargjøring for neste sesong som vi håper skal bli litt mer stabil.
Skal prøve å legge ut litt om fremdriften på byte og motor byggingen.

Bjørnulv og Jørgen
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan26. November 2018, 16:03:13
Hei alle sammen!

Ja nå nærmer det seg jul og nissen har vært innom med litt deler, Nye forsterkede stempler fra JE, råder er ankommet og ligger sammen med blokka hos Sarpsborg Motorverksted for boring og planning. Veiva blir polert opp, og nye lager ligger klar i hylla.
Toppen er sendt til KM Cams for total overhaling og sliping av Kammer slik at de blir bedre tilpasset en trimmet turbo motor. Større dyser 1600cc/min ligger klare i hylla. Eksos manifolden er under ombygging slik at den blir tilpasset ny turbo. Håper at alt blir ferdig i løpet av desember slik at motor bygging kan starte i Januar.
Ny forsterket Clutch med dobble trykkplater er ankommet, Quife Diff ligger klar til henting i England. Nye stive motorfester er på vei med nissen sammen med noen nye hjullager fremme.

Noe ombygging av forstilling til kraftigere spindler og andre drivaksler må utføres i løpet av vinteren. Må se om vi må gjøre noen med innfestingen av Calipperene til de nye spindlene også, hvis en da ikke skal benytte de orginale Brembo Calipperene fra Fiaten.

Så da for en vell bare å ta en kveld i garasjen for å ta ut TS motoren av bilen. Den er fremdeles til salgs, hvis noen ikke har kjøpt julepressang til seg selv.

God jul til dere alle.
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: #6 Gabor Kovacs30. November 2018, 17:41:25
Artig prosjekt!

 Ikke så veldig kjent at 156 diesel versjon har en 2,4L 5 syl diesel som er basert på Fiat Coupe 2L 5 syl motoren.  Her er det da også mulighet til å konvertere 2,4L motoren til bensin og ta ut enda mer pulver.  Gjøres hos Audi 5 syl også.

Flere år siden en kar i England gjennomførte en konversjon til Coupe 2L syl turbo i en 155 karosseri med DTM utseende.  Ser veldig fint ut med den motoren i 155!

https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_156

https://www.youtube.com/watch?v=I4Hlv_OEMQ0

Ser frem til å se denne Corsa bilen på bane også!  Du får sette ut litt bilder også av prosessen med ombygning!

G.
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan10. Desember 2018, 15:05:49
Hei.

Da er motordeleler kommet tilbake fra diverse verksteder så en kan starte å sette ting sammen.
Så det blir nok noen timer I garasjen frem over.
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan10. Januar 2019, 21:30:32
Hei og Godt Nytt År.

En liten staus oppdatering fra Garasjen, det jobbes med å få maskineriet klart til Karlskoga 11 mai.

Så da er vi i alle fall kommet i gang med sammenstillingen av motoren.  Som sagt så er vi ferd med å sette inn en Fiat 20v Turbo motor i !55.

Motoren jeg hentet i England viste seg å trenge en overhaling så det blir en god del nye deler.

Blokka er rettet på toppen og boret opp 0,5 mm i alle sylindere da den var litt urund. Veivaksel er avbalansert med Kløtsj montert , alle stempler og råder er vektet og avbalansert.

Topplokket er overhalt, alle ventiler er slipt om til 3 vinklet racing oppgradering, nye fjærer monter, kamaksler er slip om og herdet på nytt, slik at de har en større durasjon og større åpning på ventilene, tilpasset en større turbo.
Turboen er en Borg Warner EFR turbo med rustfritt hus og innebygget dumpe og overtrykksventiler, beregnet opp til 550 hk. Drivstoff dysene er byttet fra standard til nye og større på 1600cc/min. Så det skal ligge an til å trekke ut mellom 500 - 600 hk av denne motoren. Men det for tiden vise når den  kommer til mapping i april. ( og hva girkassa tåler er det esensielle, og at fornuften er tilstede) Målsettningen i år er å komme over målstreken i år

Har måtte gjøre en del endringer fra orginal oppsettet, måtte snu Turbo 180 grader, finne ny lokasjon til Dynamo, ombygging av kjølemanifold er på gang. Kløtsjen er byttet til en med dobble plater så den skal i allefall tåle momentet. venter på ny LS Diff fra England som skal inn i girkassa før montering.
Kommer til å montere kjøler og sirkulasjonspumpe på girolje, samt elektrisk vannpumpe på motoren.

Mye arbeid gjenstår, ny oppatering kommer om en stund.

Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Lars Ola Amundsen13. Januar 2019, 08:52:22
Dette blir flott! Ser jeg kommer til å mangle ett par hundre hester ift dere!
Satser på å bli ferdig selv til mai!😉
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan16. April 2019, 20:58:33
 :) God påske til alle Corsa frelste sjeler.

Påsken i år blir tilbakt på Rauland og ikke hjemme i garasjen, så vi for se hvor langt vi kommer før 11 mai.
Holder på å bygge om forstillingen, litt tilbake til det orginale Fiat Cupe oppsettet, men må forlenge tårnen litt da spindler er noe mer robuste en på den gamle 2 liter TS 155 oppsettet. Og da måtte styre ledd og akslingene inn til tandstanga også skiftes. 
Motor og gierkasse er montert inn I bilen og alt av vann, luft og eksos er så godt som ferdig. Men det står en del igjen på det elektriske og ikke minst oppstart og mapping. Litt modifikasjon på innfesting av girspak og overføring må også til.

Så tvi tvi til Karskoga , men vi stiller i alle fall på Rudskogen den 22 juni. ( men lever i håpet om Karlskoga)
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: #xx Thomas Stokkan22. Desember 2019, 08:55:25
Bjørnulv i fint driv på Rudskogen på det siste løpet i 2019.
Året har hovedsaklig gått med til modifisering og tilpassing av ny maskinist, girkasse og hjuloppheng foran.
Ex Martini har fått seg en 20V 5-cyl turborakker ned under panseret, motoren yter mer enn hva sjåfør "liker"

Nye støtdempere av typen Bilstein Racing med nye stivere fjærer har gjort at bilen ikke lenger understyrer i svinger.
Skal bli artig å se mer av denne på banen i 2020.
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: #xx Thomas Stokkan22. Desember 2019, 09:01:43
Motorinstallasjonen på #35 og bil opplastet på henger for manndomsprøven i bremsebenken til Jonus Racing i Halden.
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan29. Desember 2019, 16:16:14
Engelsviken Racing

Fører:
Jørgen Stokkan
Bjørnulv Stokkan

Bil 2019/ 2020:
- 1994 Alfa Romeo 155 5 sylindret 20V Turbo
- Ca 480Hk/480NM
- Startnummer 35
- Klasse 1
- Egenvekt 1070 kg
- Glassfiber frontfanger, panser, skjermer og bakluke.
- Plastruter rundt hele. (Frontrute i glass)

Bil 2013-2016:
- 1994 Alfa Romeo 155 2.0TS 8V. Startnummer 35. Klasse 3
- Egenvekt 990 kg
- Glassfiber panser, bakluke og skjermer. Sidepaneler og dører formet i Aluminium
- Plastruter rundt hele. (Frontrute i glass)

Beste rundetider:
Rudskogen:
1:39.554 (kl 1 2016)
http://www.amigoo.se/event/1269

Kalskoga:
1.19.238 (2013) - Kval
1.18.873 (2013) - Løp

Våler:
1.06.730 (2013) - Kval
1.07.338 (2013) - Løp

Kort oppsummering av sesongen 2012:
- Løpende forbedringer på rundetider for hvert heat som ble gjennomført
- Ingen, absolutt ingen problemer med bilen foruten at den hopper ut av 3.gir. (Satser på å kunne ha begge hendene på rattet i 2013)
- Flott støtteapparat innad i teamet og av alle andre i Corsa gamet :)

Forbedringer for sesongen 2013
- Toppen har blitt høvlet
- Kammer er overhalt/endret
- Qalife diff blir satt inn for bedre driv ut og igjennom svingene. 

Her finner dere noen onboard filmer:
http://www.youtube.com/user/TeamDuckRacing?feature=mhee
Tittel: Sv: #35 - Alfa Romeo 155 "Martini"
Skrevet av: #100 - Per Husaas01. Januar 2020, 12:08:00
490hk? Sikker på at det er nok?  ;D

Blir spennende å se/høre denne til våren!